Suomeksi - På svenska - In English

Kuluttajariitalautakunta

Kuluttajariitalautakunta

Etusivu » Ajankohtaista » Tiedotteet » 2016 » Nettiostosten palautuskuluissa ei saa olla ilmaa

Nettiostosten palautuskuluissa ei saa olla ilmaa

Julkaistu 4.10.2016
Kolmen vuoden takainen EU-direktiivi heikensi suomalaisten kuluttajien asemaa verkkokaupassa. Ostaja maksaa nyt palautuskulut, jos toisin ei ole sovittu. Palautuskuluihin voi sisällyttää vain välittömät posti- ja kuljetuskulut.

Kuluttajansuojalain etämyyntisäännöksiin tuli vuonna 2013 muutos, jonka mukaan kuluttajan on maksettava etäkaupasta tilatun tuotteen palautuskulut, jos myyjä on etukäteen siitä ilmoittanut. Aiemmin palautuskuluista vastasi myyjä.

Kuluttajariitalautakunta on tuoreessa täysistuntopäätöksessään linjannut, mitä kuluttajan vastattaviin palautuskuluihin voi kuulua.

Lautakunnan mukaan myyjäyritys on oikeutettu perimään vain kyseisen palautuksen todelliset ja välittömät kulut. Sellaisia ovat tuotteen lähetys- tai kuljetuskulut, mutta ei myyjän käsittelykustannukset. Esimerkiksi lähetysten hakeminen postista kuuluu etämyyntiyrityksen rutiineihin eikä siitä voi erikseen laskuttaa kuluttajaa.

Kuluttajalla on oikeus valita palautustapa. Jos hän valitsee muun kuin asiakaspalautuksen, kuluttaja vastaa palautuskuluista. Asiakaspalautuksestakin voi periä välittömät kulut, jos tästä on etukäteen kuluttajalle selkeästi ilmoitettu.

"Koska lainmuutos oli heikennys suomalaiseen kuluttajansuojaan, tulkinta siitä, mitä kuluja kuluttajan on tuotepalautuksessa korvattava, tehtiin tiukasti. Verkkokauppayritykset tuskin haluavat tehdä voittoa ylöspäin pyöristetyillä tai vakiopalautusmaksuilla. Yritysten ja kuluttajien on kuitenkin syytä tietää, että perittävä palautusmaksu saa perustua vain aitoihin, välittömiin ja todellisiin kuljetuskuluihin eikä summassa voi olla ilmaa", lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg sanoo.

Lautakunnassa ratkaistussa tapauksessa kuluttaja oli tilannut postikuluineen 136,90 hintaisen miksauslaitteen verkkokaupasta. Laite lähetettiin postitse. Kuluttaja ei palauttanut sitä asiakaspalautuksena, vaan tavallisena postipakettina ja maksoi lähetyksestä yhdeksän euroa. Myyjäyritys vähensi kauppahinnasta kuitenkin 15 euroa. Myyjä vetosi toimitusehtoihinsa, joissa palautusmaksuksi kerrottiin tämä summa. Se kattoi yrityksen mukaan suurimman osan yrityksen tuotevalikoiman palautuskuluista. Yritys laski korvaukseen mukaan myös ajankulun, kun palautusta käsiteltiin myyjän toimipisteessä ja lähetys noudettiin postista.

Lautakunnan mukaan yritys ei ollut näyttänyt, että sille olisi aiheutunut palautuksesta välittömiä kuluja. Lautakunta katsoi, että yrityksen on palautettava kuluttajalle kauppahinnan lisäksi palautuskulut.