PELIKONSOLIN KAUPPA. VIRHE. KESTOIKÄ.

Kuluttaja K (jäljempänä K) osti 20.9.2011 elinkeinoharjoittaja E:n (jäljempänä E) myymälästä pelikonsolin hintaan 299,99 euroa. Tuotteelle myönnettiin kahden vuoden takuu. K:n valituksen mukaan pelikonsoli rikkoutui takuuajan päättymisen jälkeen 14.10.2013. Erimielisyys asiassa koskee sitä, oliko pelikonsolissa myyjän vastuulle kuuluva virhe.

Vaatimukset K vaatii, että myyjä korjaa pelikonsolin toimivaksi tai vaihtoehtoisesti toimittaa hänelle uuden vastaavan tuotteen.

K ilmoitti myyjälle pelikonsolissa ilmenneestä viasta 14.10.2013. Kun konsolin asemaan laittoi optisen pelilevyn, se pyöri noin 10 – 20 minuuttia, jonka jälkeen kone jumiutui täysin. K vei pelikonsolin tutkittavaksi myyjälle, mutta myyjä ei suostunut korjaamaan laitetta tai vaihtamaan sitä uuteen. K ei ole avannut laitetta eikä muutoinkaan kohdellut sitä kaltoin. Konsoli käynnistyy normaalisti ja sillä voi pelata digitaalisia pelejä, mutta ei optisia.

Vastaus E kiistää valittajan vaatimuksen.

Konsolin takuuaika oli mennyt umpeen. Jos vika olisi ilmennyt ennen takuuajan umpeutumista, niin tuote olisi pitänyt toimittaa heti huoltoon.

Ratkaisun perustelut Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n mukaan tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Jos ei muuta voida katsoa sovitun, tavaran tulee muun muassa kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Jos tavara poikkeaa edellä lausutusta, siinä on virhe.

Kuluttajansuojalain 5 luvun 18 §:n mukaan ostajalla on oikeus vaatia, että myyjä korjaa virheen tai toimittaa virheettömän tavaran. Tällainen oikaisu on suoritettava kohtuullisessa ajassa ja siten, ettei ostajalle aiheudu siitä kustannuksia tai olennaista haittaa. Luvun 19 §:n mukaan jollei virheen korjaaminen tai virheettömän tavaran toimittaminen tule kysymykseen taikka jollei tällaista oikaisua suoriteta 18 §:ssä tarkoitetulla tavalla, ostaja saa 1) vaatia virhettä vastaavaa hinnanalennusta tai 2) purkaa kaupan, paitsi jos virhe on vähäinen.

Takuuajan päättymisen jälkeen kuluttajan on näytettävä, että tavarassa on sellainen vika tai puute, joka voidaan katsoa kuluttajansuojalain virhesäännöksen mukaiseksi virheeksi.

Lautakunta on kuitenkin vakiintuneessa ratkaisukäytännössään katsonut, että jos tavarassa ilmenee vika tai puute selvästi ennen tavaran tavan-omaisen käyttöiän päättymistä eikä myyjä esitä mitään selvitystä sen tueksi, että vika on aiheutunut ostajan puolella olevasta tai muusta myyjästä riippumattomasta syystä, tavaran oletetaan olevan virheellinen.

Nyt käsiteltävänä olevassa tapauksessa myyjä ei ole väittänytkään, että vika olisi aiheutunut jostakin ostajan puolella olevasta tai muusta myyjästä riippumattomasta syystä. Pelikonsoli on vioittunut noin kolme viikkoa takuuajan päättymisen jälkeen, jolloin laite on ollut hieman yli kaksi vuotta vanha. Lautakunta katsoo, että kyseisen pelikonsolin odotettavissa oleva käyttöikä on selvästi pitempi kuin mitä laitteen käyttöikä on tässä tapauksessa ollut. Edellä mainitun perusteella lautakunta katsoo, että laite on ollut kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla virheellinen.

Virheen johdosta K:lla on kuluttajansuojalain 5 luvun 18 §:n mukaisesti oikeus vaatia tavaran virheen oikaisua eli joko pelikonsolinkorjaamista toimivaksi tai sen vaihtamista uuteen vastaavaan laitteeseen.

Suositus Lautakunta suosittaa, että E korjaa K:n pelikonsolin toimivaksi tai vaihtoehtoisesti vaihtaa pelikonsolin uuteen vastaavaan laitteeseen.

Päätös oli yksimielinen.

Julkaistu 5.1.2015