Kannettavan tietokoneen kestoikä, virtalähteen hajoaminen ja tuotteen virhe

Asiaselostus

Ostaja osti 3.8.2018 myyjältä kannettavan tietokoneen hintaan 949,90 euroa. Laitteen virtalähde vaihdettiin takuuhuoltona 17.6.2019. Virtalähde vikaantui uudelleen marraskuussa 2020, jolloin valmistajan virtalähteelle myöntämä takuu oli jo päättynyt. Ostajaa vaadittiin maksamaan virtalähteen vaihto.

Asiassa on riitaa siitä, onko ostajalla oikeus saada virtalähde korjatuksi tai korjauskustannukset korvatuiksi.

Lautakunnan ratkaisu

Kuluttajariitalautakunta suosittaa, että myyjä korvaa puolet ostajan virtalähteen korjaus- tai uusimiskuluista.

Hakijan vaatimukset perusteluineen

Ostaja vaatii myyjää korjaamaan laturin tai korvaamaan sen korjauskustannukset.

Laturi korjattiin siinä esiintyneiden latausongelmien vuoksi kesäkuussa 2019 valmistajan takuun ollessa voimassa. Ostaja vei laturin uudestaan huoltoon marraskuussa 2020 siinä esiintyneiden uusien ongelmien vuoksi. Ostajan mielestä laturin olisi pitänyt kestää 1,5 vuotta peruskäyttöä korjauksen jälkeen, vaikka takuu olikin umpeutunut.

Elinkeinonharjoittajan vastaus perusteluineen

Tietokone latureineen on ostettu jo elokuussa 2018, joten se on ollut käytössä 28 kuukautta, joskin se on ollut pois käytöstä takuuhuoltoprosessin ajan. Myyjän myöntämä kolmen vuoden takuu ei takuuehtojen mukaisesti koske virtalähteitä.

Valmistaja on antanut koneelle 12 kuukauden takuun. Se, että koneen odotettavissa oleva kestoikä on pidempi kuin takuuaika, ei ole ristiriidassa huollon maksullisuuden kanssa. Tietokoneisiin ja muihin laitteisiin voi tulla elinkaarensa aikana vikoja, jotka vaativat maksullista korjausta. Virtalähteen rikkoutumista 28 kuukauden käytön jälkeen ei voi myyjän näkemyksen mukaan katsoa laitteen virheeksi.

Ratkaisun perustelut

Kuluttajansuojalain 5 luvun 12 §:n tavaran on lajiltaan, määrältään, laadultaan, muilta ominaisuuksiltaan ja pakkaukseltaan vastattava sitä, mitä voidaan katsoa sovitun. Jos muuta ei voida katsoa sovitun, tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa. Jos tavara poikkeaa siitä, siinä on virhe.

Ostajan tietokoneen virtalähde on vaihdettu hieman alle vuoden käytön jälkeen vikaantumisen vuoksi. Myös vaihdettu virtalähde on vikaantunut noin 28 kuukautta oston jälkeen. Asiassa on riitaa siitä, onko tietokoneessa virhe virtalähteen vikaantumisen perusteella.

Lautakunta toteaa, ettei takuuhuolto jatka laitteen tai sen osien takuuta tai laitteen odotettavissa olevaa kestoikää. Myyjän vastuuta tulee arvioida alkuperäisen ostopäivän mukaan. Valmistajan takuu ei ole enää vikaantumishetkellä ollut voimassa eikä myyjän myöntämä laajennettu takuu sen ehtojen mukaan kata laitteiden virtalähteitä.

Lautakunta on ratkaisukäytännössään katsonut, että kannettavien tietokoneiden tulee kestää käytössä useita vuosia ilman kalliita korjaustoimenpiteitä. Tässä tapauksessa kannettavan tietokoneen virtalähde on vikaantunut hieman päälle kaksi vuotta oston jälkeen. Lautakunta katsoo, että ostaja voi perustellusti odottaa kannettavan tietokoneen käyttämisen kannalta välttämättömän virtalähteen kestävän yhtä kauan kuin itse tietokoneen.

Lautakunta katsoo, että ostaja on voinut perustellusti odottaa tietokoneen ja sen virtalähteen kestävän tavanomaisessa käytössä noin neljä vuotta. Virtalähde on hajonnut hieman päälle kaksi vuotta koneen oston jälkeen. Lautakunta katsoo koneessa olleen virhe virtalähteen ennenaikaisen hajoamisen perusteella. Lautakunta katsoo ostajalla olevan oikeus saada puolet virtalähteen korjaus- tai uusimiskuluista hyvitetyiksi.

Julkaistu 30.3.2022