Lentomatkan viimeisen reittivälin peruuntuminen

Asiaselostus

Matkustaja oli sopinut Finnair Oyj:n kanssa ilmakuljetuksesta Delhi–Helsinki–Bergen. Lennon AY122 Delhi–Helsinki aikataulun mukainen saapumisaika Helsinkiin oli 1.8.2019 klo 15.20. Lento saapui Helsinkiin viivästyneenä 1.8.2019 klo 21.30. Kuluttajariitalautakunta on käsitellyt kyseisen lennon viivästymistä koskevan ratkaisupyynnön asianumerolla 676/35/2019 (päätös annettu 25.5.2020) ja suosittanut lentoyhtiö maksamaan matkustajalle 600 euron vakiokorvauksen. Matkustajan jatkolennon AY941 Bergeniin oli määrä lähteä 2.8.2019 klo 15.20, mutta lento peruutettiin ja matkustaja uudelleenreititettiin Bergeniin seuraavana päivänä. Asiassa on erimielisyyttä matkustajan oikeudesta Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 261/2004 mukaiseen vakiokorvaukseen lennon peruuttamisen johdosta.

Lautakunnan ratkaisu

Kuluttajariitalautakunta ei suosita hyvitystä.

Hakijan vaatimukset perusteluineen

Matkustaja vaatii 250 euron vakiokorvausta.

Lentoyhtiön vastaus perusteluineen

Finnair Oyj toteaa, että lautakunta on jo suosittanut 600 euron vakiokorvauksen maksamista. Matkustaja ei ole erikseen oikeutettu 250 euron vakiokorvaukseen koskien ilmakuljetuksen toista reittiväliä Helsinki–Bergen.

Ratkaisun perustelut

Lennon viivästyessä matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, jos hän saapuu lopulliseen määräpaikkaansa vähintään kolme tuntia aikataulun mukaista saapumisaikaa myöhemmin. Lennon peruuntuessa matkustajalla on oikeus vakiokorvaukseen, jonka suuruus määräytyy lennon pituuden ja uudelleenreitityksestä aiheutuvan viivästyksen mukaan. Oikeutta vakiokorvaukseen ei ole, jos viivästys tai peruutus johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. (Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 261/2004 ja EU-tuomioistuimen tuomio asioissa C-402/07 ja C-432/07 Sturgeon)

Tässä tapauksessa matkustajan lentomatkan Delhi–Helsinki–Bergen ensimmäinen osuus viivästyi. Matkustaja olisi viivästyksestä huolimatta ehtinyt jatkolennolleen Bergeniin, mutta tämä lento peruutettiin ja matkustaja uudelleenreititettiin Bergeniin noin vuorokautta alkuperäistä saapumisaikaansa myöhemmin.

EU-tuomioistuin on todennut, että yhteen ainoaan varaukseen perustuva lento, johon liittyy yksi tai useampi jatkolento, on kokonaisuus, kun on kyse asetuksessa N:o 261/2004 säädetystä matkustajien oikeudesta korvaukseen (Wegener, C 537/17, 18 ja 19 kohta). Unionin tuomioistuin on todennut myös, että kun kyse on lennosta, johon kuuluu jatkolentoja, asetuksessa säädetyn kiinteämääräisen korvauksen kannalta merkitystä on pelkästään siihen aikaan nähden todetulla viivästymisellä, jolloin lennon oli aikataulun mukaisesti tarkoitus saapua lopulliseen määräpaikkaan, jolla tarkoitetaan asianomaisen matkustajan viimeisen lennon määräpaikkaa (Folkerts, C-11/11, kohta 35).

Matkustajan lentokuljetusta Delhi–Helsinki–Bergen tulee EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön perusteella arvioida kokonaisuutena, kun on kyse matkustajan oikeudesta asetuksessa säädettyyn kiinteämääräiseen korvaukseen. Matkustaja on saapunut lopulliseen määräpaikkaansa Bergeniin huomattavasti viivästyneenä ja hänellä on tämän perusteella oikeus vakiokorvaukseen. Kuluttajariitalautakunta onkin 25.5.2020 antamallaan päätöksellä suosittanut lentoyhtiötä maksamaan matkustajalle 600 euron vakiokorvauksen. Matkustajalla ei ole oikeutta saada saman lentokuljetuksen perusteella toista vakiokorvausta.

Julkaistu 4.11.2021