Kirjaudu vireillä olevaan ratkaisupyyntöön vastapuolena

Jos olet vastapuolena lautakunnassa käsiteltävässä asiassa, kirjaudu tästä.

Näin vastaat vaatimuksiin

1. Perehdy ratkaisupyyntöön

Saamassasi sähköpostiviestissä on linkki, josta pääset tutustumaan ratkaisupyyntöön, jos vastauspyyntö on lähetetty asioinnin kautta. Luo ensin tunnukset asiointipalveluun, jotta pääset kirjautumaan sinne sisään.

Jos et ole kirjautunut asiointipalveluun määräajassa, lautakunta lähettää uuden vastauspyynnön saantitodistuksella. Jos sitä ei noudeta postista, lautakunta voi käyttää vielä haastetiedoksiantoa.

Perehdy huolellisesti ratkaisupyyntöön. Kiinnitä huomiota erityisesti asiakkaan vaatimuksiin ja niiden perusteluihin.

2. Vastaa ratkaisupyyntöön

Vastaa huolellisesti asiakkaan esittämiin vaatimuksiin ja perustele oma näkemyksesi. Jos vaatimuksia on useita, tarkista että vastasit kaikkiin.

Jos et vastaa ratkaisupyyntöön, kuluttajariitalautakunta voi tehdä päätöksen pelkästään asiakkaan kertoman perusteella. Tällöin lautakunta yleensä hyväksyy asiakkaan vaatimukset. On siis oman etusi mukaista vastata ratkaisupyyntöön ja annetussa määräajassa.

3. Harkitse sovinnon tarjoamista

Harkitse, voitko ehdottaa asian sopimista. Voit lähettää sovintotarjouksen sähköpostilla suoraan asiakkaalle. Voit ehdottaa sovintoa myös kuluttajariitalautakunnan asiointipalvelussa. Tällöin kuluttajariitalautakunta välittää sen asiakkaalle.

Ota kuitenkin huomioon, että vastapuolesi ei välttämättä hyväksy sovintotarjousta, jos se ei ole hänen vaatimustensa mukainen.

4. Liitä todisteet vastaukseen

Liitä olennaiset asiakirjat eli todisteet vastaukseesi.

Asiakirjoja ovat esimerkiksi sopimukset ja kuitit, joilla voit perustella oman näkemyksesi. Skannaus tai valokopio riittää, eikä kopioita tarvitse todistaa oikeiksi.

Älä liitä aineistoa, jonka asiakas on jo toimittanut.

Jos lautakunta on pyytänyt sinulta lisäselvitystä tai muita tietoja, toimita myös ne.

5. Ota tarvittaessa yhteyttä

Saamassasi viestissä kerrotaan määräaika vastaukselle. Jos et voi vastata määräajassa, ilmoita asiasta asiointipalvelussa tai sähköpostilla osoitteeseen kril(at)oikeus.fi.

Näin toimit saatuasi ratkaisun

Jos kuluttajariitalautakunta päättää, että kuluttajalla on oikeus hyvitykseen tai vahingonkorvaukseen, saat siitä tiedon sähköpostilla.

Ota yhteyttä kuluttajaan ja pyydä tilinumero, johon voit maksaa hyvityksen. Jos kyse on muusta kuin rahahyvityksestä, esimerkiksi korvaavasta tuotteesta, sovi miten se voidaan viipymättä suorittaa. Kuluttaja voi myös ottaa yhteyttä sinuun.

Hyvitys tulee maksaa kolmen viikon kuluessa päätöksestä.

Ilmoita lautakuntaan, noudatatko päätöstä. Ilmoituksen voi tehdä asiointipalvelussa tai sähköpostilla osoitteeseen kril(at)oikeus.fi. Jos olet saanut päätöksen kirjeitse, kuoressa on mukana kortti, johon voit vastata, noudatatko päätöstä. Voit lähettää kortin lautakuntaan ilman postimerkkiä.

Kuluttajariitalautakunta ei ole tuomioistuin, eikä se voi pakottaa yritystä noudattamaan päätöstä. Lähes aina yritykset kuitenkin noudattavat kuluttajariitalautakunnan päätöksiä.

On myös yritysten etu, että asioita voidaan käsitellä kuluttajariitalautakunnassa. Näin kaikki osapuolet välttyvät riitelyltä ja oikeudenkäyntikustannuksilta.

Lautakunta pitää kirjaa päätöksiä noudattaneista ja noudattamatta jättäneistä yrityksistä. Nämä ovat julkisia asiakirjoja, jotka ovat myös median saatavilla.

Julkaistu 25.1.2023