Kännykän katoamisilmoitus tehtävä viivyttelemättä

Kännykän katoamisestavoi aiheutua suuret vahingot. Kuluttajariitalautakunnan täysistunto on tuoreessa ratkaisussaan ottanutkantaa tilanteeseen, missä varastettua puhelinta oli ehditty käyttää27 000 euron edestä. Jos kuluttaja on ollut huolimaton, kuluttajavastaa lähtökohtaisesti vahingosta itse. Kuluttaja ei kuitenkaan vastaa ennaltaarvaamattomista vahingoista ja vastuuta voidaan sovitella. Kuluttajan vastuu väärinkäytöksistä katkeaasiihen, kun katoamisesta on ilmoitettu operaattorille. Kuluttaja kantaapuhelimesta jopa suuremman riskin kuin pankki- ja luottokorteista.


Tapauksessa kuluttajan matkapuhelin ja liittymä varastettiin
Barcelonassa kadulla kesäyönä 2012. Kuluttaja teki katoamisilmoituksen
seuraavana päivänä klo 17. Operaattori oli ehtinyt sulkea liittymän suuren
laskukertymän vuoksi jo aiemmin klo 9.20. Lautakunta katsoi, että kuluttajalta
ei voitu olosuhteiden vuoksi edellyttää katoamisilmoituksen tekemistä vielä
yöaikaan. Hänen olisi kuitenkin pitänyt heti seuraavana aamuna ryhtyä toimenpiteisiin. Koska kuluttaja ei ollut ilmoittanut
katoamisesta vielä aamullakaan, lautakunta katsoi, että kuluttaja oli
menetellyt huolimattomasti. Huolimattomuutta ei pidetty lievänä. Lievä huolimattomuus
puhelimen katoamisessa tai ilmoituksen laiminlyönnissä ei vielä aiheuta
vastuuta kuluttajalle.

Liittymän oikeudettomasta käytöstä aiheutui 27 000
euron puhelinlasku. Operaattori sovitteli oma-aloitteisesti määrän kolmasosaan
ja velkoi kuluttajalta 7 600 euroa. Lautakunta piti muodostuneen
puhelinlaskun perusteella ilmeisenä, että vahinko oli seurausta ammattimaisesta
rikollisuudesta eikä kyseessä ollut tavanomainen matkapuhelimen käyttö. Vaikka kuluttajan puhelin oli joutunut
sivullisen haltuun, kuluttajan ei tarvinnut varautua 27 000 euron laskun
kertymiseen vajaassa vuorokaudessa.
Tällainen riski oli liittymäsopimuksen luonne ja tarkoitus huomioon
ottaen täysin ennalta arvaamaton. Vain kuluttajan ennakoitavissa olevat
vahingot ovat korvauskelpoisia. Lautakunta piti ennalta arvattavana ja korvauskelpoisena
vahingon määränä 2 000 euroa, mikä kuluttajan tuli maksaa operaattorille.

On jossain määrin ongelmallista, että kuluttajan vastuu
puhelimen oikeudettomasta käytöstä on ankarampaa kuin vastuu pankki- ja
luottokortista. Molemmissa riskit
väärinkäytöksistä ovat tänä päivänä samankaltaiset. Pankki- ja luottokorteissa kuluttajan
huolimattomuus johtaa kuitenkin maksimissaan vain 150 euron vastuuseen, ellei
kuluttajan menettely ole ollut törkeän huolimatonta tai tahallista esimerkiksi
sen vuoksi, että tunnuslukua ja korttia on säilytetty yhdessä. Tällaista
kynnystä täydelle vastuulle ei puhelinten osalta ole. Tavallinenkin
huolimattomuus viestintäpalvelun käyttäjässä johtaa lähtökohtaisesti täyteen
vastuuseen ilman mitään maksimikattoa.

Julkaistu 26.2.2014