Sähköriitojen määrä kasvussa
Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna 6 931 ratkaisupyyntöä. Vuonna 2022 niitä tuli 6 405. Varsinkin auto- ja asuntoriidoissa sekä sähköasioissa oli voimakasta nousua. Sen sijaan lentomatkustamista koskevat riidat vähenivät huomattavasti.
Riitojen nousu painottuu tiettyihin hyödykkeisiin. Autoja ja asumista koskevien ratkaisupyyntöjen määrät ovat pitkällä aikavälillä jatkuvasti kasvaneet koronajan notkahdusta lukuun ottamatta. Sen sijaan sähköntoimitusta koskevien riitojen määrän nousu on uusi ilmiö. Vuonna 2021 niitä tuotiin lautakuntaan 142 kappaletta, vuonna 2022 293 kappaletta ja viime vuonna 419 kappaletta. ”Sähköasioiden määrän kasvu tullee jatkumaan myös kuluvana vuonna sähkön hintaa koskevien erimielisyyksien vuoksi”, ennustaa lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg. Lentojen viivästymisiä koskevien riitojen lasku saanee selityksensä sillä, että lentomatkustamisen määrät eivät olleet vielä palautuneet koronapandemiaa edeltäneelle tasolle.
Lautakunnan käsittelyajat ovat edelleen pitkät ollen keskimäärin yli vuoden. Oikeusministeriö on nyt kuitenkin panostanut voimakkaasti lautakunnan resursseihin. Uusien virkojen myötä lautakunnan ruuhkaa päästään purkamaan. Jos sisään tulevien asioiden määrässä ei tapahdu nousua, käsittelyajat tulevat lähivuosina painumaan selvästi alaspäin. Käsittelyajat vaihtelevat voimakkaasti riippuen juttutyypistä. Tavoitteena on, että muissa kuin laajoissa ja vaikeaselkoisissa asioissa kuluttaja saisi ratkaisun lautakunnasta keskimäärin 6 kuukaudessa ratkaisupyynnön jättämisestä.
- Käytettyjen ja uusien ajoneuvojen kauppa 1363 kpl (+363)
- Asuntokauppa ja kiinteistönvälitys 720 kpl (+209)
- Rakentaminen ja remontit 657 kpl (-35)
- Vuokra- ja asumisoikeusasunnot 587 kpl (+218)
- Lennot 509 kpl (-189)
- Sähkö 419 kpl (+127)
- Muut ajoneuvopalvelut 374 kpl (+65)
- Ajoneuvojen korjaus ja varaosat 330 kpl (+81)
- Elektroniikka, kodinkoneet, tietokoneet ja kodin pienkoneet 265 kpl (-24)
- . Kalusteet 158 kpl (uusi listalla, +27)
Julkaistu 17.1.2024