Sähköyhtiöt eivät noudata suosituksia
Kuluttajariitalautakunta on antanut viime kuukausina useita määräaikaisen sähkösopimuksen hinnan sovittelua koskevia ratkaisuja. Tapauskohtaisissa ratkaisuissaan lautakunta on sovitellut kohtuuttomana pitämänsä hinnan useimmiten noin 20 senttiin kWh:lta. Sähköyhtiöt eivät ole noudattaneet suosituksia. Kuluttaja-asiamies voi avustaa kuluttajaa yksittäisen riita-asian hoitamisessa oikeudessa, jos sen ratkaisemisella on lain soveltamisen ja kuluttajien yleisen edun kannalta tärkeä merkitys tai jos yritys ei noudata kuluttajariitalautakunnan suositusta. Lautakunta on ohjannut kuluttajat kääntymään kuluttaja-asiamiehen puoleen tapauksissa, joissa se katsoo olevan suurin ennakkopäätösarvo. Kuluttaja-asiamies tulee hakemaan asiaan selvyyttä tuomioistuimesta.
Kuluttajariitalautakunta linjasi viime kesänä sähkönmyyntisopimusten kohtuuttomuuden rajoja yleisesti, kun määräaikaisten sähkösopimusten hinnat olivat laskeneet voimakkaasti vuoden 2022 jälkipuoliskon hinnoista. Lautakunta katsoi, että sopimuksen kiinteä hinta voi olla kohtuuton, jos se on yli 15 % korkeampi ja samalla yli 150 euroa enemmän kuin vastaavien tarjottujen sopimusten keskihinta sopimuksen aikana. Näiden rajojen ylittyessä sovittelun edellytyksenä on kuitenkin myös ns. tapauskohtainen kohtuuttomuus. Lautakunta on nyttemmin ottanut kantaa useampiin yksittäisiin syksyllä 2022 tehtyihin sopimuksiin, joissa lähtökohtaisen kohtuuttomuuden rajat ovat ylittyneet. Sähköyhtiöt eivät ole noudattaneet suosituksia, joissa sähkön hintaa on soviteltu. Ratkaistujen kaltaisia tilanteita, joissa kuluttaja on syksyllä 2022 tehnyt määräaikaisen sähkönmyyntisopimuksen erittäin korkeaan hintaan, on arviolta vähintään kymmeniä tuhansia. Viime aikoina tuhannet ihmiset ovat saaneet maksuhäiriömerkinnän maksamattomista sähkölaskuista.
Ratkaistuissa tapauksissa sovitut hinnat ovat vaihdelleet 25-30 sentin välillä per kWh. Kyse on ollut kuluttajista, joiden tulot eivät ole olleet poikkeuksellisen pienet eivätkä suuret. Sähköä on kulutettu pääasiassa asunnon lämmittämiseen. Vuosittainen sähkölasku on ollut tuhansia euroja. Kuluttajat ovat maksaneet sähköstään huomattavasti korkeampaa hintaa kuin mitä vastaavista sopimuksista on pyydetty vähän myöhemmin sopimusten voimassa olon aikana. Kuluttajat ovat vaatineet hinnan kohtuullistamista tai sopimuksen purkua.
Kuluttajansuojalain mukaan sopimusta voidaan sovitella, jos se on kuluttajan kannalta kohtuuton. Mahdollinen sovittelu rajautuu määrään, jolla lakiin perustuva kohtuuttomuus poistuu. Lautakunta on ratkaisuissaan tuonut esiin seuraavia sovittelua vastaan puhuvia tai sen määrää rajoittavia seikkoja. Määräaikaisessa sopimuksessa kumpikin osapuoli voi lähteä siitä, että sopimus on voimassa sellaisenaan sovitun ajan. Tätä luottamusta suojataan, mikä kuluttajan pitää tietää. Vaikka kyse on välttämättömyyshyödykkeestä kuluttaja voi jossain määrin vaikuttaa kuluttamansa sähkön määrään ja kustannuksiin. Kuluttajalla on ollut mahdollisuus valita erilaisten sähkösopimusten välillä. Mitä suuremman kiinteän hinnan kuluttaja on ollut valmis maksamaan, sitä suuremman riskin hän on ottanut siitä, että sopimus on epäedullinen hintojen mahdollisesti laskiessa markkinoilla.
Sovittelua on taas puoltanut muun muassa se, että sähkössä on kyse välttämättömyyshyödykkeestä, joka kuluttajan on pakko hankkia, jolloin vaatimus hinnan kohtuullisuudesta on korostunut. Kuluttaja on sopimuksen teon ja sopimusehtojen laatimisen suhteen heikossa asemassa sähköyhtiöön nähden. Kuluttajan mahdollisuudet arvioida etukäteen sähkön hinnan kehitystä ja hallita sen vaihteluista aiheutuvaa riskiä ovat huonommat kuin sähkön myyjällä. Hintakehitys on ollut vuodesta 2022 lähtien täysin odottamaton ja poikkeuksellinen Venäjän hyökkäyssodan vuoksi. Määräaikaisissa kiinteähintaisissa sähkösopimuksissa kumpikin ottaa riskin - kuluttaja hinnan laskusta ja myyjä hinnan noususta - mutta kuluttaja ottaa riskin hankkiessaan välttämättömyyshyödykkeen ja myyjä tavoitellessaan voittoa. Kuluttaja ei voi itsenäisesti suojautua siltä, että sähkön hinta laskee voimakkaasti ja määräaikaisesta sähkösopimuksesta tulee hänelle epäedullinen. Jos ja kun myöhempi hintakehitys on pelkästään laskeva, kiinteähintaisen sopimuksen suojaava tarkoitus jää kuluttajan näkökulmasta kokonaan saavuttamatta. Yksittäisellä sähkönmyyntisopimuksella, jota mahdollisesti sovitellaan, on kuluttajalle suhteellisesti huomattavasti suurempi taloudellinen merkitys kuin sähkönmyyntiyritykselle.
Ratkaistessaan kohtuuttomia tapauksia lautakunta on punninnut eri näkökohtia pyrkien saamaan sopimukset tasapainoisemmiksi. Sovittelulla hintaa on laskettu yleensä noin 20 senttiin kWh:lta. ”Kalliiksi osoittautuneen sopimuksen tehneet kuluttajat joutuvat sovittelun jälkeenkin maksamaan korkeaa hintaa verrattuna muihin kuluttajiin. Kun yhtiöt ovat jättäneet noudattamatta lautakunnan suosituksia, riski hintojen yllättävästä laskusta on jäänyt kokonaan kuluttajien kannettavaksi” toteaa lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg. Lautakunta on kehottanut tapausten kuluttajia kääntymään kuluttaja-asiamiehen puoleen, jotta sopimusten kohtuullisuuteen ja sovitteluun saadaan tuomioistuintietä ratkaisu. Jos asia päätyy korkeimpaan oikeuteen, ratkaisu tulee koskemaan kaikkia syksyllä 2022 tehtyjä määräaikaisia kiinteähintaisia sähkönmyyntisopimuksia.
Lisätietoja: puheenjohtaja Pauli Ståhlberg p. 029 5665201
Ks. myös aiempi tiedote 29.12.2023:
Julkaistu 4.5.2024