Käytetyt autot työllistivät lautakuntaa

Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna 7 127 ratkaisupyyntöä. Vuonna 2023 niitä tuli 6 931. Autokaupat olivat ylivoimainen ykkönen 1405 asialla. Asunnonvuokrausta toisin kuin asuntokauppaa koskevat riidat kasvoivat selvästi. Remontti- ja rakentamisriitojen osuus jatkoi laskuaan. Myös sähköasioiden määrä väheni. Lentoasioiden määrä nousi aiemmalle korkealle tasolleen. Lisäresurssien myötä lautakunta sai päättymään ennätykselliset 7 251 asiaa.

Riitojen määrä seuraa taloudellisia suhdanteita viiveellä. Toisaalta vuosittainen kasvu on ollut pitkällä aikavälillä jatkuvaa. Vuonna 2014, eli 10 vuotta aiemmin, ratkaisupyyntöjä tuli 5 927, mikä on 17 % vähemmän kuin vuonna 2024.

 
Autokauppariitojen määrä lautakunnassa on kasvanut kahdessa vuodessa 40 % (2023 1363 ja 2022 1005 asiaa). Vuoden 2024 autokauppariidoista 1296 koski käytettyä autoa ja 109 uutta autoa. Ero selittynee käytettyjen autojen kaupankäynnin kasvulla ja uusien autojen kaupankäynnin hiipumisella.

Asuntokauppa varsinkin uusien asuntojen osalta on jo pidempään ollut odottavassa tilassa, mikä ilmeisesti vaikutti lautakuntaan tulleiden ratkaisupyyntöjen määrään. Vuonna 2024 niiden määrä laski selvästi ollen 576 asiaa, kun vuonna 2023 lautakunta sai käsiteltäväkseen 720 asuntokauppaa tai kiinteistönvälitystä koskevaa asiaa.

Muista asumista koskevista ratkaisupyynnöistä rakentaminen ja remontit olivat edelleen selvässä laskussa. Lasku tullee jatkumaan kotitalousvähennykseen tehtyjen muutosten myötä. Sen sijaan vuokra-asumista koskevissa hakemuksissa vahva nousu jatkui. Vuokrariidoissa on yleensä kyse vuokravakuuden pidättämisestä vuokrasuhteen päätyttyä eri syiden, yleensä väitettyjen kulumisten ja siivouspuutteiden, perusteella.


Sähköntoimitusta koskevien ratkaisupyyntöjen määrän lasku oli jossain määrin odottamatonta. Toisaalta kuluttajien käyttäytymiseen lienee vaikuttanut sähköyhtiöiden ehdottoman kielteinen asennoituminen moniin lautakunnan sähkönhintaa koskeviin ratkaisuihin. Suosituksia ei ole noudatettu. Lisäksi lautakunta on itsekin katsonut, ettei uusia ratkaisupyyntöjä kannata esittää ennen kuin tuomioistuimissa vireillä olevat asiat ovat saaneet ratkaisunsa. Yksi lautakunnassa aiemmin ratkaistuista useista asioista - koskien määräaikaisen sähkösopimuksen hinnan kohtuullisuutta olosuhteiden muututtua - on nyttemmin ennakkopäätösluonteisesti vireillä Kymenlaakson käräjäoikeudessa. Kuluttaja-asiamies on taas hakenut valituslupaa korkeimmasta oikeudesta sen ratkaisemiseksi, ovatko eräät sähkönhinnan suuret korotukset koskien toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia olleet lain mukaisia. ”Sähkön hintaan liittyvät oikeuskysymykset koskevat laajaa joukkoa kansalaisia ja niiden lainvoimaiset ratkaisut voivat vaikuttaa merkittävästi myös lautakuntaan tulevien ratkaisupyyntöjen määrään tulevaisuudessa” toteaa  lautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg.

Lentojen viivästymistä koskevien hakemusten määrä nousi huomattavasti ja se palasi aiemmalle korkealle tasolle. Tämä saanee selityksensä siitä, että lentomatkustaminen on lisääntynyt koronapandemian väistyttyä. Myös rahoituspalveluasiat olivat nousussa.

Lautakunnan käsittelyajoissa on odotettavissa parannusta. Oikeusministeriö panosti vuonna 2024 voimakkaasti lautakunnan resursseihin ja tämä tulee jatkumaan. Uusien virkojen myötä lautakunnan ruuhkaa on päästy purkamaan. Jos sisään tulevien asioiden määrässä ei tapahdu yllättävää nousua, käsittelyajat tulevat lähivuosina painumaan alaspäin. Käsittelyajat vaihtelevat voimakkaasti riippuen juttutyypistä. Tavoitteena on, että muissa kuin laajoissa ja vaikeaselkoisissa asioissa kuluttaja saisi ratkaisun lautakunnasta keskimäärin 6 kuukaudessa ratkaisupyynnön jättämisestä.


  1. Käytettyjen ja uusien ajoneuvojen kauppa 1415 kpl (+52), joista uudet autot 109
  2. Vuokra- ja asumisoikeusasunnot 768 (+181), joista asumisoikeusriidat 56
  3. Lennot 638 (+129)
  4. Asuntokauppa ja kiinteistönvälitys 576 (-144), joista vain välityspalvelua koskevia 48
  5. Rakentaminen ja remontit 569 (-88), joista rakentaminen 54
  6. Ajoneuvojen korjaus ja varaosat 371 (+41), joista varaosat 36
  7. Muut ajoneuvopalvelut kuten vuokraus 358 (-16)
  8. Sähkö 307 (-112).
  9. Elektroniikka, kodinkoneet, tietokoneet ja kodin pienkoneet 246 (-19)
  10. . Rahoituspalvelut 176 (+ 56 )

Lisätietoja: kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg 040 571 2228

Julkaistu 10.1.2025