Näitä koskevissa riidoissa voimme auttaa

  • Olet ostanut vanhan asunnon, talon tai mökin yksityishenkilöltä tai yritykseltä.

  • Olet ostanut uuden asunnon tai kiinteistön rakennuttajalta.‍

  • Olet ostanut uuden asunnon tai kiinteistön rakennuttajalta.

  • Olet ostanut talo- tai mökkipaketin.

  • Olet hankkinut asumisoikeusasunnon.

  • Olet asunnon tai kiinteistön ostajana tai myyjänä riidoissa kiinteistönvälittäjän kanssa.

  • Olet tilannut kuntotarkastuksen kuntotarkastajalta.






Näitä koskevissa riidoissa emme voi auttaa

  • Taloyhtiö ja osakas riitelevät.
  • Asut työsuhdeasunnossa.
  • Olet hankkinut asunnon tai kiinteistön yritystoimintaa varten.

Näissä sinua auttavat

  • Taloyhtiön ja osakkaan välisissä riidoissa ei ole julkista neuvovaa viranomaista.
  • , kun tarvitset apua asumisen aiheissa, kuten taloyhtiön ja osakkaan kiistoissa tai vuokraamista ja asumisoikeutta koskevissa kysymyksissä. Palvelu on maksuton.
  • , kun tarvitset esimerkiksi laki- tai korjausneuvontaa. Palvelu on maksuton Kiinteistöliiton jäsenille.
  • , kun taloyhtiö ja osakas riitelevät tai riita koskee työsuhdeasuntoa tai liiketoimintaa varten hankittua asuntoa.

Usein kysyttyä

Mitä vaatimuksia voin esittää asunnon myyjälle ja kiinteistönvälittäjälle?

Jos myyjä on yksityishenkilö, voit vaatia virheen perusteella hinnanalennusta tai vahingonkorvausta. Hinnanalennusta voi yleensä saada korkeintaan korjauskustannusten verran. On harvinaista, että ostajalla olisi oikeus perua kauppa.

Uuden asunnon kaupassa voit vaatia virheiden korjaamista. Rakennuttajan pitää korjata virheet pitää viimeistään vuositarkastuksen ja -korjauksen yhteydessä. Jos rakennuttaja ei korjaa virheitä, voit vaatia yritykseltä hinnanalennusta tai vahingonkorvausta.

Sekä myyjä että ostaja voivat vaatia vahingonkorvausta kiinteistönvälittäjältä. Lisäksi myyjä voi vaatia välityspalkkion alentamista tai poistamista. Kiinteistönvälittäjältä ei voi vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkamista.

Ostin asunnon, josta löytyi yllättävä kosteusvaurio. Edellinen omistaja väittää, ettei hän tiennyt ongelmasta. Asuntoon ei ollut tehty kuntotarkastusta. Voinko vaatia korvauksia?

Asunnon kosteusvaurio on salainen eli piilevä virhe. Jos teet valituksen kuluttajariitalautakunnalle, lautakunta arvioi, poikkeaako asunto merkittävästi siitä, mitä olet ostajana voinut odottaa.

Arvioinnissa otetaan huomioon muun muassa rakennuksen ikä, myyntihinta ja korjauskustannusten määrä. Otamme huomioon myös sen, jos joudut muuttamaan pois korjauksen ajaksi tai jos osa asunnosta on korjausten ajan poissa käytöstä.

Jotta korvausta voisi saada, korjauskustannusten pitäisi olla ainakin joitakin prosentteja asunnon hinnasta. Sinun pitää pystyä todistamaan kosteusvaurio, eikä näytöksi riitä pelkkä oma kertomus. Tarvitset asiantuntijalausuntoja, kuten kuntotarkastuskertomuksen, joiden kuluista vastaat yleensä itse.

Tutustu Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeisiin asuntokaupasta.

Ostin mökin. Huomasin kaupat tehtyäni, että lattiassa on naarmuja. Kannattaako minun tehdä valitus?

Ei kannata. Ostajana sinun olisi pitänyt huomata lattian naarmut mökkinäytössä.

Pitääkö myyjän kertoa asunnossa tai omakotitalossa ennen kauppaa tehdyistä tutkimuksista ja tehdyistä korjauksista?

Kyllä, myyjän pitää antaa ostajalle kaikki tiedot asunnossa tehdyistä, kaupan kannalta merkittävistä asioista. Tällaisia ovat esimerkiksi hiljattain ennen kauppaa tehdyt tutkimukset ja korjaukset tai korjaustarpeet. Jos myyjä ei kerro tarpeellisia tietoja, hän voi syyllistyä tiedonantovirheeseen.


Julkaistu 10.11.2020