Näitä koskevissa riidoissa voimme auttaa

  • Olet varannut Suomessa toimivalta yritykseltä matkapalvelun, kuten lennot, hotellihuoneen, lomamökin, juhlatilan tai vuokra-auton. Palvelu voi olla sovittu toteutettavaksi Suomessa tai ulkomailla.
  • Olet ostanut taksi-, laiva-, bussi- tai junamatkan Suomessa.
  • Jos asiasi koskee pelkkiä lentoja, lue ohjeet sivulla Lennot.




Näitä koskevissa riidoissa emme voi auttaa

  • Työmatkat, joissa matkan on maksanut työnantaja.
  • Matkatoimiston tai muun yrityksen konkurssitilanteet.
  • Suomen ulkopuolelta ostetut matkat ja matkapalvelut, jos olet esimerkiksi varannut hotellihuoneen suoraan ulkomaisesta hotellista. Poikkeuksena ovat lennot, joihin liittyy erityistä EU-lainsäädäntöä.

Näissä sinua auttavat:

  • Euroopan kuluttajakeskus (EKK) , jos olet ostanut matkapalvelun ulkomaiselta yritykseltä EU-alueella, Norjassa, Islannissa tai Britanniassa. Jos olet asioinut muissa maissa, EKK ei tarjoa sovitteluapua mutta voi silti neuvoa sinua ongelmatilanteissa.
  • Matkatoimiston opas, Suomen tai muun EU-maan paikallinen konsulaatti tai Kilpailu- ja kuluttajavirasto , jos matkatoimisto menee konkurssiin matkan aikana.

Usein kysyttyä

Olin lomamatkalla, jolla moni asia meni pieleen. Huoneessa ei ollut luvattua merinäköalaa, uima-allas oli likainen, huone oli epäsiisti ja luvattu retki peruuntui. En ilmoittanut matkan virheistä matkatoimistolle loman aikana, vaan vaadin korvausta matkan jälkeen. Matkanjärjestäjä ei halua hyvittää matkan virheitä. Mitä teen?

Matkanjärjestäjälle pitää antaa mahdollisuus korjata virheet. Siksi lomalla havaitsemistaan virheistä pitää ilmoittaa matkanjärjestäjälle eli matkatoimistolle tai matkanvälittäjälle jo matkan aikana.

Virheistä pitää ilmoittaa niin pian kuin mahdollista. Ei riitä, että kerrot virheistä hotellin henkilökunnalle, vaan ilmoitus pitää tehdä matkanjärjestäjälle, joka on myynyt matkan sinulle.

Voit ilmoittaa virheistä oppaalle tai matkanjärjestäjän toimistoon. Suosittelemme ilmoittamaan virheistä kirjallisesti esimerkiksi sähköpostilla.

Jos vetoat matkan virheisiin vasta loman jälkeen, sinulla ei yleensä ole oikeutta hyvitykseen. Tutustu matkustajan kuluttajansuojaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla.

Teen kuluttajariitalautakunnalle valituksen epäonnistuneesta matkasta. Miten voin todistaa, että lomamatka ei ole vastannut sovittua?

Jos vetoat virheeseen, sinun täytyy esittää selvitys virheen olemassaolosta. Ota kuvia, joissa virhe näkyy, ja lähetä ne lautakuntaan valituksesi liitteenä.

Esimerkiksi jos hotellin remontti häiritsee asumista, ota kuvia remonttityömaasta ja sen sijainnista. Voit ottaa myös kuvakaappauksia matkatoimiston verkkosivuilta, joilla matkaa on markkinoitu.

Jos kuvia tai muuta näyttöä ei ole eikä yritys myönnä virhettä, virhettä on hankala osoittaa toteen. Voi olla esimerkiksi vaikea osoittaa, että vatsatauti on saatu juuri hotellin ravintolasta. Voit silti esittää lautakunnalle oman kirjallisen selvityksesi aiheesta.

Olin varannut hotellihuoneen kotimaassa, mutta jouduin perumaan varauksen. Hotelli vaatii minua maksamaan peruutuskulut. Saako näin toimia?

Useimmilla hotelleilla on tarjolla eri hintaisia huoneita, ja niissä voi olla erilaiset sopimusehdot. Myös peruutuskuluista on usein sovittu sopimusehdoissa.

Varausehdot kannattaa lukea tarkasti, sillä muista verkko-ostoksista tuttu 14 päivän peruutusoikeus ei koske majoituspalveluita, kuten hotellihuonetta tai mökin vuokrausta.

Jos valitat kuluttajariitalautakuntaan, sinun pitää osoittaa, millä tavoin palvelu ei ole vastannut sovittua. Virheestä pitää olla näyttöä, esimerkiksi sopimusehdot tai kuvakaappaus verkkosivulta, jossa olet varauksen tehnyt.

Kuluttajariitalautakunta voi myös tapauskohtaisesti katsoa, että peruutuskulut ovat kohtuuttomat.

Lisää tietoa matkustajan oikeuksista löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Julkaistu 10.11.2020