Näitä koskevissa riidoissa voimme auttaa

  • Olet yksityishenkilönä ostanut palvelun yritykseltä, kuten pesulalta.
  • Kyse on tekstiilien pesulapalveluista.
  • Kyse on auton pesulapalveluista.








Näitä koskevissa riidoissa emme voi auttaa

  • Olet ostanut palvelun yrityksen nimissä.
  • Palvelun on maksanut taloyhtiö tai vakuutusyhtiö, esimerkiksi asunnossa sattuneen palo- tai vesivahingon korjaustyön yhteydessä.
  • Olet ostanut palvelun, esimerkiksi mattojen pesun, yksityiseltä henkilöltä.
  • Yritys on lopettanut toimintansa, eikä sitä löydy yritys- ja yhteystietojärjestelmästä.
  • Riita koskee pesulayrityksen toimintaa yleisesti, esimerkiksi markkinointia tai sopimusehtoja.

Näissä sinua auttavat

  • , joka antaa maksullisia lausuntoja pesun, viimeistelyn tai värjäyksen yhteydessä syntyneeksi väitetyistä vahingoista.
  • , jos haluat kiinnittää huomiota yrityksen toimintaan yleisesti.
  • , jos haluat saada riitaan sitovan tuomion.

Usein kysyttyä

Vein talvitakin pesulaan, ja se meni pilalle. Onko asia vaatekaupan vai pesulan vastuulla?

Pesula vastaa siitä, että se on pessyt ja viimeistellyt vaatteen ammattitaitoisesti ja huolellisesti. Vaatteen myyjä taas vastaa siitä, että pesuohje on oikea ja tuote kestää pesuohjeen mukaisen käsittelyn. Jos vaatteessa on pesulan mielestä ollut jo pesuun tuotaessa puutteita, ne pitäisi kirjata ylös ennen uutta pesua.

Pesulassa pesettämässäni vaatteessa on pesun jäljiltä tahra, ja olen vaatinut korvausta. Voinko käyttää vaatetta sillä välin, kun asiaa ratkaistaan? Tai voinko heittää täysin pilalle menneen vaatteen pois?

Vaatetta ei kannata käyttää tai heittää pois, ennen kuin riita on ratkaistu. Vaate pitäisi säilyttää siinä kunnossa kuin se on virheen ilmetessä ollut, jotta virheen voi tarvittaessa todistaa. Virheen selvittäminen vaatii joskus tavaran tarkastamista, jolloin kuluttajariitalautakunta voi pyytää tavaran tarkastettavaksi.

Julkaistu 10.11.2020