Näitä koskevissa riidoissa voimme auttaa

  • Olet ostanut yksityishenkilönä terveyspalveluita yritykseltä, kuten yksityiseltä lääkäriltä tai hammaslääkäriltä.

  • Olet ostanut yksityishenkilönä terveyspalveluita yritykseltä kunnan tai kuntayhtymän myöntämän palvelusetelin avulla.

  • Olet ostanut yksityishenkilönä kauneus- ja hyvinvointialan palveluita, eli käynyt esimerkiksi kampaajalla tai hierojalla.









Näitä koskevissa riidoissa emme voi auttaa

  • Asia koskee kunnan tai kuntayhtymän järjestämiä julkisia terveyspalveluja.
  • Asia koskee kunnan tai kuntayhtymän ostopalveluna järjestämiä terveyspalveluja.
  • Olet käynyt työterveyslääkärillä tai ostanut palveluita yrityksen nimissä.

Näissä sinua auttavat

  • , jos on kyse terveydenhuollossa tulleiden vammojen ja muiden henkilövahinkojen korvaamisesta potilasvahinkolain mukaisesti.
  • sen jälkeen, kun Potilasvakuutuskeskus on antanut asiassa oman päätöksensä.
  • tai , jos olet tyytymätön terveydenhuollossa saamaasi hoitoon tai palveluun.
  • , jos haluat saada riitaan sitovan tuomion.

Usein kysyttyä

Olen tyytymätön hammaslääkärin tekemään työhön, ja olen valittanut siitä kuluttajariitalautakuntaan. Pitääkö minun maksaa riidan aiheena oleva lasku?

Sinun täytyy itse päättää, maksatko riidanalaisen laskun tai osan siitä. Jos et maksa laskua ja lautakunta päättää, ettei yritys ole tehnyt virhettä, saatat joutua maksamaan laskun perintäkuluineen ja viivästyskorkoineen.

Toinen vaihtoehto on maksaa lasku ja odottaa kuluttajariitalautakunnan päätöstä, minkä jälkeen yritys voi joutua palauttamaan rahat tai osan niistä. Suosittelemme tällöin maksamaan laskun luottokortilla, koska silloin voit ongelmatilanteessa rahojen palauttamiseksi kääntyä myös luottokorttiyhtiön tai pankin puoleen.

Lisää tietoa perintäkuluista saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Voiko kuluttajariitalautakunta käsitellä terveyspalvelua koskevan riidan, jos se on jo vireillä tai ratkaistu Potilasvakuutuskeskuksessa tai potilasvahinkolautakunnassa?

Kyllä voi. Kun haet ratkaisua kuluttajariitalautakunnasta, liitä muiden tahojen päätökset hakemukseesi.

Pitääkö asiaa koskevat potilasasiakirjat toimittaa lautakuntaan?

Kyllä. Potilasasiakirjojen avulla lautakunta pystyy selvittämään, mitä tietoa potilaalle on annettu esimerkiksi hoidon riskeistä ja hinnasta ja onko palvelu suoritettu ammattitaitoisesti.

Potilastiedot ovat salassa pidettäviä tietoja. Lautakunta pyytää kuluttajalta erikseen kirjallisen suostumuksen potilasasiakirjojen sisältämän terveystiedon käsittelyyn. Emme koskaan luovuta potilastietoja ulkopuolisille.

Kampaaja värjäsi hiukseni väärin ja leikkasi ne liian lyhyeksi. Hänen mielestään mitään virhettä ei ole tapahtunut. Miten voin todistaa, että lopputulos ei vastannut sovittua?

Lain mukaan palvelun täytyy sisällöltään, suoritustavaltaan ja tulokseltaan vastata sitä, mistä on sovittu. Kuluttajan pitää esittää selvitys siitä, mitä kampaajan kanssa on sovittu ja miten lopputulos poikkesi siitä. Lisää tietoa palvelujen virheistä löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Julkaistu 10.11.2020