Näitä koskevissa riidoissa voimme auttaa

  • Olet tilannut yksityishenkilönä tuotteita suomalaisesta verkkokaupasta.

  • Olet tilannut yksityishenkilönä tuotteita EU-alueella toimivasta verkkokaupasta, joka markkinoi suomalaisille kuluttajille suomen tai ruotsin kielellä.

  • Huomaathan, että kuluttajariitalautakunta käsittelee riitoja vain suomeksi ja ruotsiksi (poikkeuksena lennot). Jos yritys ei vastaa lautakunnalle näillä kielillä, lautakunta ei voi asioida yrityksen kanssa.









Näitä koskevissa riidoissa emme voi auttaa

  • Olet tilannut tuotteita EU-alueella toimivasta verkkokaupasta, joka ei markkinoi tuotteitaan suomalaisille kuluttajille suomeksi tai ruotsiksi.

  • Olet tilannut tuotteita ulkomaisesta verkkokaupasta EU-alueen ulkopuolelta, esimerkiksi Kiinasta tai Singaporesta.

Näissä sinua auttavat

  • tarjoaa sovitteluapua, jos yritys toimii toisessa EU-maassa, Norjassa, Islannissa tai Britanniassa. EKK voi neuvoa myös muissa rajat ylittävän kaupan ongelmatilanteissa.

  • auttaa, jos haluat saattaa riidan toisen EU-maan riidanratkaisuelimen ratkaistavaksi verkossa.

  • Luottokorttiyhtiö tai maksunvälittäjä, jos olet maksanut tuotteen luottokortilla tai maksunvälityspalvelun, kuten PayPalin kautta. Tutustu turvallisiin maksutapoihin ‍

Usein kysyttyä

Palautin verkkokaupasta tilaamani tuotteen, ja verkkokauppa veloitti minulta postikulut. Eikö verkkokaupassa pitäisi olla ilmainen palautusoikeus?

Verkkokaupassa on EU-alueella 14 päivän peruutusoikeus. Peruuttamisoikeus ei ole välttämättä maksuton. Verkkokaupat saavat itse päättää asiasta.

Lue verkkokaupan sopimusehdot, erityisesti tilausehdot ja palautusehdot. Jotkin verkkokaupat antavat palauttaa tuotteen ilmaiseksi, toiset eivät. Jotkin verkkokaupat antavat myös pidemmän palautusoikeuden kuin mitä laki vaatii.

14 päivän palautusoikeus ei koske lain mukaan kaikkia tuotteita, esimerkiksi sinetöityjä pakkauksia tai mittatilaustuotteita.

Tutustu etämyynnin peruutusoikeuteen Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilta.

Tilasin verkosta tuotteita, joita ei tullutkaan. Olen yrittänyt ottaa yhteyttä myyjään, mutta yritys ei vastaa sähköposteihin. Voiko kuluttajariitalautakunta auttaa?

Voit tehdä ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakuntaan, mutta yritys tuskin vastaa lautakunnallekaan. Kuluttajariitalautakunnalla ei ole rekisteriä, josta myyjän tiedot voisi selvittää.

Verkossa toimii paljon huijareita. Kun ostat tuotteita verkosta, selvitä ensin, mitä tiedät myyjästä. Pelkän sähköpostiosoitteen tai postilokeron kanssa ei kannata käydä kauppaa.

Tutustu verkko-ostajan muistilistaan Euroopan kuluttajakeskuksen sivuilla.

Tilasin ilmaisen näytepakkauksen vitamiineja. Vähän ajan kuluttua sain uuden vitamiinipakkauksen ja laskun. Lasku tuli siis ilman tilausta. Mitä teen?

Ilmainen näytepakkaus on tyypillinen tilausansa, eli huijaus. Ilmaisen näytteen tai kokeilujakson avulla kuluttaja houkutellaan tekemään sopimus, jota hän ei olisi muuten tehnyt.

Löytyykö verkkokaupan sivuilta sopimusehdot, joissa kerrotaan maksullisesta tilauksesta? Jos löytyy, sopimus yleensä sitoo asiakasta. Jos sopimusehtoja ei löydy tai ne ovat selvästi ristiriidassa markkinoinnin kanssa, ota yhteyttä Kuluttajaneuvontaan.

Onneksi sopimuksen voi yleensä irtisanoa. Joudut kuitenkin maksamaan jo lähetetyt maksulliset pakkaukset. Lisää tietoa tilausansoista löydät Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Julkaistu 10.11.2020