Logga in till en anhängig begäran om avgörande
Om du har begärt avgörande via e-tjänsten, kan du logga in för att se i vilket skede det befinner sig.
Logga in till en anhängig begäran om avgörande som motpart
Om du är motpart i ett ärende som behandlas, kan du logga in för att se i vilket skede det befinner sig.
Gör så här
1. Kontakta företaget eller säljaren
Ta reda på dina rättigheter på Konkurrens- och konsumentverkets (KKV) webbsidor.
Om du har köpt eller beställt produkter eller tjänster av ett utländskt företag, hittar du information på Konsument Europas (ECC) webbsidor.
Sänd reklamationen, dvs. klagomålet, till säljaren helst per e-post, så att du får en kopia av den. Tala om för företaget vad du kräver: t.ex. att felet korrigeras, prisavdrag eller skadestånd. Motivera ditt krav. Du kan formulera reklamationen fritt eller använda KKV:s app Reklamationstjänsten.
2. Kontakta Konsumentrådgivningen
Om förhandlingarna med säljaren inte leder till resultat, kan du kontakta Konsumentrådgivningen som finns i anslutning till Konkurrens- och konsumentverket (KKV). Konsumentrådgivningen kan hjälpa till med att reda ut saken.
Om du har köpt varan eller tjänsten av ett företag som verkar inom EU-området, i Norge, Island eller Storbritannien, kan du ta kontakt med Konsument Europa i Finland (ECC). Om företaget är t.ex. kinesiskt, erbjuder Konsument Europa inte förlikningshjälp, men kan ge dig råd om hur du ska gå vidare.
Konsumenttvistenämnden kan låta bli att behandla ditt ärende, om du inte först har kontaktat Konsumentrådgivningen eller Konsument Europa.
Tänk på att Konsumentrådgivningen inte behandlar eller jämkar i tvister mellan privatpersoner, såsom bostads- eller bilköp. Däremot behandlar konsumenttvistenämnden tvister i fråga om bostäder, även om parterna är privatpersoner. I sådana tvister kan du direkt ansöka om konsumenttvistenämndens avgörande.
3. Be konsumenttvistenämnden om ett avgörande
Om tvisten fortfarande inte blir löst, kan du be konsumenttvistenämnden om ett avgörande.
Konsumenttvistenämnden är ett opartiskt och sakkunnigt tvistlösningsorgan, där både konsumenter och företag har representanter. Nämndens beslut är rekommendationer. Största delen av företagen följer dem ändå.
Behandlingen av ett ärende i konsumenttvistenämnden kan beroende på ämne ta 6–14 månader. Behandlingen är avgiftsfri. Härnäst berättar vi hur man ber om ett avgörande.
Så här ber du konsumenttvistenämnden om ett avgörande
Använd den elektroniska blanketten
Använd konsumenttvistenämndens e-tjänst. Välj den blankett som bäst beskriver det som tvisten gäller. Läs ännu tipsen nedan innan du fyller i blanketten, så att din begäran om avgörande ska kunna behandlas så smidigt som möjligt.
Gör en lista över dina krav
Vad kräver du av företaget eller säljaren? Räkna omsorgsfullt upp dina krav i punkten ”Krav med motivering”. Numrera kraven, om de är flera.
Konsumenttvistenämnden kan inte rekommendera att du får mera gottgörelse än du har krävt. Överdriv ändå inte. Enligt finsk lag är syftet med ersättningen att gottgöra för felet och den ekonomiska skada som det orsakat, inte att straffa säljaren.
Konsumenttvistenämnden tar inte ställning till om du borde få ersättning t.ex. för harm eller besvär.
Sammanställ bevisen
Konsumenttvistenämnden avgör tvisterna utgående från skriftliga bevis. Nämnden kan inte kalla in vittnen, såsom en domstol kan.
Har du skriftliga bevis på att produkten eller tjänsten var felaktig? Och bevis på vilken skada felet har orsakat? Foga bevisen till begäran om avgörande. Ange vilket krav beviset hänför sig till och vad du vill bevisa med det.
Skriftliga bevis är t.ex.:
- kvitto
- e-postkorrespondens med säljaren
- avtal, såsom offert, orderbekräftelse, köpeavtal eller avbetalningsavtal
- garantibevis, garantivillkor och bruksanvisningar
- resebiljett
- fotografi eller skärmdump av en webbsida
- kopia av reklam.
Om du inte har skriftliga bevis, skriv en egen specifikation, dvs. en förklaring om vad som skett. En skriftlig specifikation kan räcka, om den anses vara trovärdig.
Skicka endast sådant material som berör bevisningen av felet. Skicka till exempel inte allt tänkbart material om ett bostadsköp, eftersom överflödigt material gör handläggningen av ärendet långsammare. Om ärendet blir mycket omfattande och invecklat, kan nämnden låta bli att behandla det.
Läs ännu anvisningarna nedan.
Så här skickar du material till nämnden
- Använd konsumenttvistenämndens e-tjänst. Välj den blankett som bäst beskriver det som tvisten gäller.
- Skanna kvitton och recept och spara dokumenten som PDF-filer. Foga filerna till begäran om avgörande som bilagor. Skicka inte länkar till molntjänster.
- Om du skickar material per post, skriv ut, skanna eller kopiera materialet på papper i storlek A4. Häfta inte pappren. Limma inte post-it-lappar på pappren, eftersom de försvårar skannandet i nämnden.
- Om du gör en begäran om avgörande för en annan persons räkning, kom ihåg att bifoga fullmakter av alla myndiga personer, för vilkas räkning du klagar.
Gör så här när du har fått avgörandet
Du får ett meddelande om konsumenttvistenämndens beslut per e-post eller brev.
Om nämnden rekommenderar gottgörelse, ta kontakt med motparten och uppge ditt kontonummer till den. Vänta inte på att motparten kontaktar dig.
Beslutet bör i allmänhet följas inom tre veckor från delgivningen av beslutet. Om du inte har fått gottgörelse inom tre veckor, meddela det till nämnden. Om du får pengarna senare, meddela också det till nämnden. Vi för bok över hur företagen följer besluten.
Om du får ett negativt beslut
Nämndens beslut kan inte överklagas. Om nämnden inte rekommenderar gottgörelse, kan du nöja dig med beslutet eller föra ärendet till tingsrätten.
Nämnden för inte ärenden till rätten och bistår inte heller vid domstolsbehandlingen. I vissa enskilda fall som har allmän betydelse kan konsumentombudsmannen driva saken i rätten. I allmänhet står du dock själv för rättegångskostnaderna.
Om ärendet behandlas i rätten, önskar vi att få veta om domen. Nämnden kan behandla ett ärende på nytt endast om det finns ett klart fel i beslutet.
Inget avgörande
Ibland ger nämnden inget avgörande. Det kan ske, om nämnden inte har behörighet i ärendet, ärendet är för omfattande och invecklat, företaget har gått i konkurs eller det inte finns tillräckliga bevis på felet.
Publicerad 25.1.2023