HRT var ansvarig för konsumentens taxikostnader

När närtrafikbussen hade blivit mer än 30 minuter försenad från tidtabellen, var konsumenten berättigad att ta taxi till jobbet. Konsumenttvistenämnden ansåg i plenum att avvikelsen från tidtabellen var betydande. Nämnden rekommenderade att HRT skulle ersätta taxikostnaderna, 19,10 euro.

Konsumenten hade för avsikt att ta bussen från Hagalund i Esbo till jobbet i Mejlans i Helsingfors tidigt på kvällen 21.2.2017. Samkommunen Helsingforsregionens trafiks (HRT) busstur 194 kom inte till Vindängens hållplats enligt tidtabellen. Per telefon fick konsumenten besked från HRT om att allt borde vara i sin ordning, och de elektroniska informationstavlorna visade inte heller något annat. Konsumenten stod kvar och väntade på nästa buss på motsvarande linje 195, men den kom inte heller. Konsumenten beslöt att ta taxi för att komma i tid till jobbet, vilket medförde taxikostnader på 19,10 euro.

HRT ansåg att den inte var ansvarig för kostnaderna, eftersom tidtabellerna grundar sig på uppskattningar och konsumenterna bör vara beredda på störningar. Konsumenten skulle också ha haft tillgång till andra ruttalternativ. Händelsen berodde inte på HRT:s verksamhet och det att turen blev försenad var ingen grund för ersättning. HRT kunde inte reda ut vad förseningen berodde på.

I sitt avgörande konstaterade nämnden att tidtabellerna och det att de följs i busstrafiken är en del av serviceavtalet. Om transportören försummar detta, är utgångspunkten att konsumenten har rätt till ersättning för skadan. Transportören ansvarar också för de trafikföretags verksamhet som den anlitar.

Om tidtabellerna har angetts grunda sig på uppskattningar, ska konsumenten vara beredd på avvikelser från tidtabellen. Dessutom ska konsumenten i alla fall vara beredd på avvikelser som beror på grundade anledningar, såsom trafikolyckor eller andra oförutsedda omständigheter, som transportören inte kan påverka. Transportören måste dock visa att det har funnits en sådan orsak för att befrias från ansvaret. Vid förseningar ska konsumenten försöka utnyttja alternativa rutter och kommunikationer så att skadan blir så liten som möjligt. Vid behov kan konsumenten ta taxi.

Nämnden ansåg att HRT:s hållplatstidtabeller baserade sig på uppskattningar och att konsumenten på grund av detta bör ha varit beredd på små avvikelser från tidtabellen, även om det inte fanns någon särskild orsak till dem. Å andra sidan kan konsumenten i synnerhet i närtrafiken inom huvudstadsregionen med fog förutsätta att avvikelserna inte är betydande. Nämnden betraktade den skedda avvikelsen från tidtabellen som betydande i och med att den var längre än 30 minuter och samtidigt längre än en turintervall. Eftersom annat inte har bevisats, ansåg nämnden att förseningen hade berott på oaktsamhet på HRT:s sida.

Eftersom man hade besvarat konsumentens förfrågan med att allt var i sin ordning och det på de elektroniska tavlorna inte heller uppgavs något annat, var det förståeligt att konsumenten hade väntat på hållplatsen och inte tagit reda på ersättande ruttalternativ. Det har inte heller visats att det hade funnits information om saken på HRT:s ruttsökningstjänst. Nämnden ansåg att konsumenten i detta fall inte hade försummat sin skyldighet att begränsa skadan. Om konsumenten i tid hade fått veta att turerna var betydligt försenade, skulle det inte nödvändigtvis ha funnits något behov att ta taxi till jobbet.

"Samhällets funktioner förutsätter allt mer kollektivtrafik som fungerar punktligt. Samtidigt har konsumenterna ökade förväntningar på att trafiken följer tidtabellen. Avvikelser från tidtabellen kan medföra skada såväl för enskilda konsumenter som för stora passagerargrupper. Detta påverkar naturligtvis kravet på punktlighet som ställs på trafikföretagen", konstaterar konsumenttvistenämndens ordförande Pauli Ståhlberg.

Nämnden rekommenderade att HRT ersätter konsumentens taxikostnader.

Publicerad 28.3.2018