Vi kan hjälpa i tvister av följande slag


  • Du har köpt en gammal bostad, ett hus eller en stuga av en privatperson eller ett företag.
  • Du har köpt en ny bostad eller fastighet av byggherren.
  • Du har köpt ett hus- eller stugpaket.
  • Du har skaffat en bostadsrättsbostad.
  • Du har en tvist med fastighetsförmedlaren i egenskap av köpare eller säljare av en bostad eller fastighet.
  • Du har beställt en konditionsgranskning av en besiktare.








Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag


  • En tvist mellan husbolag och aktieägare.
  • Du bor i en tjänstebostad.
  • Du har köpt en bostad eller fastighet för företagsverksamhet.

I dessa fall får du hjälp av


  • I fråga om tvister mellan husbolag och tvister finns det ingen offentlig myndighet som ger råd.
  • , om du behöver hjälp i frågor kring boende, såsom tvister mellan husbolag och delägare eller frågor som gäller hyra eller bostadsrätt. Tjänsten är avgiftsfri.
  • , om du behöver t.ex. juridisk eller reparationsrådgivning. Tjänsten är avgiftsfri för Fastighetsförbundets medlemmar.
  • i tvister mellan husbolag och delägare eller tvister om tjänstebostad eller bostad som skaffats för affärsverksamhet.

Läs om be­slut som kon­su­mentt­vis­tenämn­den har fat­tat om sam­ma ämne.

Vanliga frågor

Vilka krav kan jag ställa på bostadssäljaren och fastighetsförmedlaren?

Om säljaren är en privatperson kan du kräva prisavdrag eller skadestånd på basis av fel. Prisavdraget kan i allmänhet vara högst lika stort som reparationskostnaderna. Det är sällsynt att köparen har rätt att frånträda köpet.

Vid köp av en ny bostad kan du kräva att felen avhjälps. Byggherren ska avhjälpa felen senast i samband med årskontrollen och -reparationen. Om byggherren inte avhjälper felen, kan du kräva prisavdrag eller skadestånd av företaget.

Både säljare och köpare kan kräva skadestånd av fastighetsförmedlaren. Säljaren kan dessutom kräva att förmedlingsarvodet sänks eller avstås från. Av fastighetsförmedlaren kan man inte kräva prisavdrag eller hävning av köpet.

Jag köpte en bostad där det fanns en överraskande fuktskada. Den tidigare ägaren påstår att hen inte visste om problemet. Det hade inte gjorts någon konditionsgranskning i bostaden. Kan jag kräva ersättning?

En fuktskada i en bostad är ett dolt fel. Om du klagar hos konsumenttvistenämnden, bedömer nämnden om bostaden avsevärt avviker från vad du som köpare har kunnat förvänta dig.

Vid bedömningen beaktas bl.a. byggnadens ålder, försäljningspris och reparationskostnadernas storlek. Vi beaktar också det om du måste flytta bort för den tid då reparationen pågår eller om en del av bostaden är ur bruk under den tiden.

För att man ska kunna få ersättning, bör reparationskostnaderna uppgå till åtminstone några procent av bostadens pris. Du ska kunna bevisa fuktskadan, enbart din egen redogörelse räcker inte som bevis. Du behöver sakkunnigutlåtanden, såsom en konditionsgranskningsberättelse. I allmänhet får du själv stå för kostnaderna för dem.

Läs Konkurrens- och konsumentverkets anvisningar om bostadsköp.

Jag köpte en fritidsstuga. Efter köpet märkte jag att det fanns skråmor i golvet. Lönar det sig att klaga?

Nej, det lönar sig inte. Som köpare borde du ha märkt skråmorna i golvet vid visningen av stugan.

Ska säljaren berätta om undersökningar och reparationer som gjorts i bostaden eller egnahemshuset före köpet?

Ja, säljaren ska ge köparen alla uppgifter om sådant som gjorts i bostaden och som har betydelse för köpet. Sådant är t.ex. undersökningar och reparationer som gjorts nyligen före köpet eller reparationsbehoven. Om säljaren inte lämnar de uppgifter som behövs, kan hen göra sig skyldig till ett upplysningsfel.


Publicerad 10.11.2020