Vi kan hjälpa i tvister av följande slag

  • Du har i egenskap av privatperson köpte elektronik eller en hushållsmaskin av ett företag, dvs. parterna i tvisten är en konsument och ett företag.
  • Du har i egenskap av privatperson köpt elektronik eller en hushållsmaskin och vill göra köpet stridigt med importören eller tillverkaren.
  • Du är en privatperson och vill göra saken stridig med ett servicebolag som reparerat apparaten.




Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag

  • Du har köpt en apparat av en annan privatperson.
  • Du har köpt en apparat i ett företags namn.

I dessa fall får du hjälp av

  • Tingsrätten , om det är fråga om en tvist mellan två privatpersoner eller mellan två företag.

Läs om be­slut som kon­su­mentt­vis­tenämn­den har fat­tat om sam­ma ämne.

Vanliga frågor

En apparat jag köpt gick sönder genast när garantitiden gått ut. Vilket ansvar har säljaren för apparaten under garantitiden och när den gått ut?

En garanti är inte detsamma som säljarens ansvar för fel, som grundar sig på lag. Enligt lagen ska en vara hålla så länge som konsumenten har grundad anledning att förutsätta. En garanti är en tilläggsförmån som säljaren erbjuder frivilligt, och det att garantin går ut befriar inte säljaren från eventuellt ansvar för fel som grundar sig på lagen.

Om apparaten går sönder under garantitiden, är det garantigivarens skyldighet att visa att apparaten gick sönder av någon orsak som köparen ansvarar för. Om apparaten går sönder efter det att garantitiden gått ut, blir bevisbördan omvänd. Efter garantitiden är det på konsumentens ansvar att visa att orsaken till att apparaten gick sönder är någonting som säljaren ansvarar för.

Också under garantitiden måste konsumenten vid behov lägga fram bevis på att produkten har något fel eller en brist eller avvikelse. Det förblir ofta oklart varför en apparat har gått sönder. Då bedömer konsumenttvistenämnden hur lång livstid man kan vänta sig att en motsvarande produkt har. I sin bedömning beaktar nämnden apparatens pris- och kvalitetsnivå.

T.ex. en tv-apparat som används på normalt sätt får inte gå sönder på ett par år, utan konsumenten kan förvänta sig att den håller flera år utan dyra serviceåtgärder. Om apparaten inte har reparerats under garantitiden och den går sönder när garantin gått ut, ska säljaren antingen reparera apparaten eller återbetala priset för den.

Läs mer om garanti och ansvar för fel på Konkurrens- och konsumentverkets webbsidor.

Min dammsugare krånglar, men enligt säljaren har jag orsakat felet genom att använda dammsugaren fel. Jag anser att en dammsugare ska tåla vanlig användning. Hur kan jag bevisa att jag inte själv har haft sönder den?

Om garantin ännu är i kraft, ska säljaren kunna bevisa att dammsugaren har använts på fel sätt. Om du kan ge en trovärdig förklaring om att du har tagit hand om dammsugaren och använt den enligt anvisningarna, ska säljaren betala reparationskostnaderna.

Min frys fick ett fel med följden att den avfrostades och maten som fanns i den for illa. Importören levererade en ny frys, men vem ersätter de förskämda livsmedlen?

Om frysen gick sönder under garantitiden, har du också rätt att få ersättning för indirekta skador, såsom förskämda livsmedel. Ersättningens belopp grundar sig i allmänhet på en lista som garantiserviceföretaget gjort eller din egen redogörelse för vad frysen innehöll. Nämnden bedömer hur trovärdig utredningen är och fastställer ersättningsbeloppet utifrån det.

Om du var tvungen att vara länge utan frys, kan du också få ersättning för förlusten av bruksnytta, dvs. att du inte har kunnat använda din frys.

Publicerad 27.11.2020