Vi kan hjälpa i tvister av följande slag
- Flyget blir försenat eller inställt eller du nekas ombordstigning i Finland.
- Problemsituationen har uppstått utanför EU-området, men destinationsorten för flyget är i Finland eller du byter plan i Finland och Finland är det första EU-landet dit flyget anländer.
- Flyget blir försenat eller inställt eller du nekas ombordstigning, och du måste därför köpa extra mat eller ta in på hotell.
- En resväska har försvunnit eller gått sönder på flyget. Du kan be om avgörande av en tvist endast på finska och svenska.
- Flyget blev försenat eller inställt och det medförde kostnader för dig. Du kan be om avgörande av en tvist endast på finska och svenska.
Konsumenttvistenämnden kan behandla ett ärende på finska, svenska eller engelska, om tvisten gäller försenat eller inställt flyg, nekad ombordstigning eller assistans. Då grundar avgörandet sig på EU-förordningen om flygpassagerares rättigheter. I övriga ärenden kan du söka ersättning endast på finska eller svenska.
Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag
- Det handlar om en arbetsresa och resan har betalats av ett företag.
- Flyget blir försenat eller inställt eller du nekas ombordstigning i något annat EU-land än Finland. Då hör ärendet till myndigheten i det andra EU-landet. Flygbolagets hemland har ingen betydelse.
- Problemsituationen har uppstått utanför EU-området och du har bytt flyg i ett annat EU-land innan du ankommer till Finland. Ärendet hör till myndigheten i det EU-land, där du först har bytt flyg.
I dessa fall får du hjälp av
- Konsumenteuropa (ECC)
, om ärendet gäller flygtrafikproblem som hör till myndigheterna i ett annat EU-land. Konsumenteuropa erbjuder förlikningshjälp i ärenden inom EU, men kan också ge råd i andra internationella konsumentärenden.
- Ett tvistlösningsorgan
som motsvarar konsumenttvistenämnden i ett annat EU-land, om flyget har försenats eller ställts in i det EU-landet. Detsamma gäller om du kommer från ett land utanför EU och flyget ankommer till ett annat EU-land eller du byter flyg där. Konsumenteuropa (se ovan) kan ge råd om hur du kan klaga.
- Transport- och kommunikationsverket Traficom , om ärendet gäller försenat eller inställt flyg på en arbetsresa eller rättigheter för personer med funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet vid flygresor.
Läs om beslut som konsumenttvistenämnden har fattat om samma ämne.
Läs om beslut som konsumenttvistenämnden har fattat om samma ämne.
Publicerad 10.11.2020