Vi kan hjälpa i tvister av följande slag
- Du har hyrt en bostad av en privatperson. Du är alltså hyresgäst i ett hyresförhållande mellan två privatpersoner.
- Du är en privatperson och har hyrt en bostad av ett företag.
- Du är en privatperson som är hyresvärd och har hyrt en bostad till en privatperson. Du är alltså hyresvärd i ett hyresförhållande mellan två privatpersoner.
Kontrollera ännu under rubriken ”Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag” att orsaken till tvisten inte är ett hinder för begäran om konsumenttvistenämndens avgörande.
Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag
Tvister som gäller följande frågor ska enligt lagen snabbt föras till tingsrätten eller ärendet är av andra orsaker inte sådant som nämnden kan behandla.
- Upplåtelse av bostadslägenhet att tillfälligt användas av någon annan
- Vräkning
- Uppsägning
- Andrahandshyresgästens rätt att fortsätta hyresavtalet
- Framskjutande av flyttningsdagen
- Uppsägning av tidsbestämt hyresavtal
- Brott
- Tvist mellan husbolaget och hyresgästen som inte anknyter till hyresavtalet
- Överlåtelse av hyresavtalet till en familjemedlem
- Fortsättande av hyresavtalet, när hyresgästen dör.
I dessa fall får du hjälp av
- Tingsrätten
, när tvisten gäller ovan uppräknade ärenden som ska behandlas i domstol.
- Suomen Vuokranantajat ry
, om du är hyresvärd och behöver råd.
- Vuokralaiset VKL ry
, om du är hyresgäst och behöver råd.
- Konsumentförbundets bostadsrådgivning
, om du är hyresgäst eller hyresvärd och behöver råd.
- Konkurrens- och konsumentverkets Konsumentrådgivning , om du är hyresgäst och behöver råd.
Läs om beslut som konsumenttvistenämnden har fattat om samma ämne.
Vanliga frågor
Husbolaget står inför en fasadreparation. Hur stor nedsättning av hyran kan jag kräva?
Hyresgästen har alltid rätt att få antingen nedsatt hyra eller befrielse från hyresbetalningen för den tid under vilken hen inte kan använda lägenheten eller då lägenheten inte har varit i tillbörligt skick. Man ska alltid avtala om saken med hyresvärden.
En typisk hyresnedsättning vid en fasadreparation är 10–30 procent för den tid då lägenheten är i bristfälligt skick eller delvis ur bruk. Vid en rörsanering nedsätts hyran typiskt med 20–50 procent och vid en hissreparation med 10 procent.
Den dåliga, mögliga inneluften i hyresbostaden har gett mig hälsoproblem. Hur kan jag bevisa dem? Räcker det med en egen beskrivning eller behövs det ett läkarintyg?
Det räcker inte att du själv redogör för olägenheterna för hälsan. En läkare kan inte heller bedöma om hälsoproblemen uttryckligen beror på din hyresbostad. I stället för att utreda hälsotillståndet ska du skaffa en utredning av boendeförhållandena.
Kontakta boendehälsomyndigheten i din hemkommun. En inspektionsberättelse av den myndighet som ansvarar för tillsynen av boendehälsa i kommunen, dvs. hälsoinspektören, är bra bevismaterial på hälsoproblem som orsakas av boende.
Min hyresgäst var slarvig. Hen lämnade bostaden ostädad och den har slitits mer än vad som är skäligt. Kan jag kräva ersättning av hyresgästen?
Vid avgörande av tvisten bedömer konsumenttvistenämnden t.ex. orsaken till att skador uppstått, hyresförhållandets längd, bostadens ålder, material och ursprungliga skick samt antalet personer som bodde i bostaden. Om bostaden har slitits mera än vad som hör till normalt boende, ska hyresgästen ersätta hyresgästen för skadan. Hyresgästen ansvarar dock för reparationskostnaderna endas till den del med vilken de överskrider normalt slitage.
Om slutstädningen av bostaden har gjorts dåligt eller om bostaden har skadats mer än vanligt, ska hyresvärden bevisa det t.ex. med fotografier. Hyresvärden och hyresgästen kan företa en gemensam in- och utflyttningssyn, då de tillsammans konstaterar hur snygg och i vilket skick bostaden är.
Hyresgästen har inte längre rätt att komma och städa bostaden när hyresförhållandet har upphört. Om hyresvärden måste städa och reparera bostaden själv, ska hyresgästen enligt konsumenttvistenämndens etablerade avgörandepraxis betala 10 euro i timmen i ersättning för det.
Jag har flyttat ut från en bostad, men hyresvärden tänker inte återbetala min hyressäkerhet. Kan jag segra i en tvist med min hyresvärd?
Hyresvärden kan låta bli att återbetala hyressäkerheten (s.k. hyresgaranti) eller en del av den, om hyresgästen har orsakat mer slitage i bostaden än vad som hör till normalt boende eller om slutstädningen varit bristfällig.
Både hyresvärden och hyresgästen ska lägga fram bevis som stöd för sina påståenden. Tvisten avgörs enligt lagstiftningen och de bevis som parterna lägger fram. Läs om konsumenttvistenämndens tidigare avgöranden om återbetalning av hyressäkerhet.
Min granne för oljud hela tiden. Kan jag kräva ersättning för det av min hyresvärd?
I regel behöver hyresvärden inte ersätta skada som orsakas av att grannar för oljud. Ta kontakt med husbolaget.
Publicerad 10.11.2020