Vi kan hjälpa i tvister av följande slag


  • Du har i egenskap av privatperson köpt en bil, en båt eller en motorcykel i en bilhandel, båtaffär eller annat företag som är verksamt i Finland.
  • Du har i egenskap av privatperson köpt en reservdel till ett fordon av ett företag som är verksamt i Finland.








Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag


  • Du har köpt en bil, en båt, en motorcykel eller en reservdel av en privatperson.
  • Du har köpt ett fordon eller en reservdel till ett fordon i ett företags namn.
  • Du har köpt ett fordon eller en reservdel utomlands.

I dessa fall får du hjälp av



  • , om du har köpt en bil, ett annat fordon eller en reservdel i ditt företags namn eller betalat inköpet från ditt företags konto.
  • , om du har köpt ett fordon eller en reservdel av en privatperson.
  • , om du har köpt ett fordon eller en reservdel till ett fordon från ett utländskt företag inom EU.

Läs om be­slut som kon­su­mentt­vis­tenämn­den har fat­tat om sam­ma ämne.

Vanliga frågor

Vilket ansvar har bilaffären? Borde jag ha märkt felet i bilen som jag köpte?

För fel i en ny bil ansvarar främst säljaren. Om det är fråga om en begagnad bil, fördelas ansvaret mellan säljaren och köparen beroende på fallet. Läs Konkurrens- och konsumentverkets anvisningar om fel och problem i bilar .

Publicerad 25.9.2020