Vi kan hjälpa i tvister av följande slag


  • Du har i egenskap av privatperson beställt produkter från en finländsk nätbutik.
  • Du har i egenskap av privatperson beställt produkter från en nätbutik som fungerar inom EU-området och marknadsför sina produkter till finländska konsumenter på finska eller svenska.
  • Tänk på att konsumenttvistenämnden endast behandlar tvister på finska och svenska (med undantag av flyg). Om företaget inte svarar till nämnden på dessa språk, kan nämnden inte sköta ärenden med företaget.








Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag


  • Du har beställt produkter från en nätbutik som fungerar inom EU-området men som inte marknadsför sina produkter till finländska konsumenter på finska eller svenska.
  • Du har beställt produkter från en utländsk näthandel utanför EU, t.ex. från Kina eller Singapore.

I dessa fall får du hjälp av



  • erbjuder förlikningshjälp, om företaget är verksamt i ett annat EU-land, Norge, Island eller Storbritannien. Konsumenteuropa kan också ge råd vid andra problem inom gränsöverskridande handel.
  • hjälper, om du vill föra tvisten till ett tvistlösningsorgan i ett annat EU-land på nätet.
  • Kreditkortsbolaget eller betalningsförmedlaren, om du har betalat produkten med kreditkort eller genom en betalningsförmedlingstjänst, såsom PayPal. Läs om trygga betalningssätt på

Läs om be­slut som kon­su­mentt­vis­tenämn­den har fat­tat om sam­ma ämne.

Vanliga frågor

Jag returnerade en produkt som jag hade beställt från en nätbutik och nätbutiken debiterade postkostnaderna av mig. Borde det inte vara gratis returrätt i näthandeln?

Inom näthandeln på EU-området gäller 14 dygns ångerfrist. Ångerrätten behöver inte vara avgiftsfri. Nätbutikerna får själva besluta om det.

Läs avtalsvillkoren, i synnerhet beställnings- och returvillkoren, för näthandeln. En del nätbutiker tillåter gratis retur, andra inte. En del nätbutiker ger också en längre returrätt än lagen kräver.

Enligt lagen gäller 14 dagars returrätt inte alla produkter, t.ex. förseglade förpackningar eller måttbeställda produkter.

Läs mer om returrätten vid distansförsäljning på Konkurrens- och konsumentverkets och Konsument Europas sidor.

Jag beställde produkter på nätet, men de kom aldrig. Jag har försökt kontakta säljaren, men företaget svarar inte på e-post. Kan konsumenttvistenämnden hjälpa?

Du kan be konsumenttvistenämnden om ett avgörande, men företaget kommer knappast att svara till nämnden heller. Konsumenttvistenämnden har inte register där det går att ta reda på uppgifter om säljaren.

Det finns många lurendrejare på nätet. När du köper produkter på nätet, ta först reda på vad du får veta om säljaren. Det lönar sig inte att göra affärer med bara en e-postadress eller postbox.

Studera checklistan för inköp på nätet på Konsument Europas sidor.

Jag beställde en gratis provförpackning med vitaminer. Efter en liten tid fick jag en ny vitaminförpackning och en faktura. Fakturan kom alltså utan beställning. Vad ska jag göra?

En gratis provförpackning är en typisk beställningsfälla, dvs. bedrägeri. Med ett gratis prov eller en gratis provperiod lockas konsumenten att ingå ett avtal som hen annars inte skulle ha gjort.

Finns det avtalsvillkor där det talas om en avgiftsbelagd beställning på nätbutikens sidor? Om det finns, är avtalet i allmänhet bindande för kunden. Om avtalsvillkoren inte finns eller om de är tydligt i konflikt med marknadsföringen, ta kontakt med Konsumentrådgivningen.

Lyckligtvis kan man i allmänhet säga upp avtalet. Du måste ändå betala de avgiftsbelagda förpackningar som redan skickats. Läs mer om beställningsfällor på Konkurrens- och konsumentverkets sidor.

Publicerad 10.11.2020