Vi kan hjälpa i tvister av följande slag

  • Du har i egenskap av privatperson köpt en vara av en näringsidkare, t.ex. i en butik eller av en privatföretagare.
  • Du har köpt eller beställt något genom distans- eller hemförsäljning, såsom av en nätbutik, en telefonförsäljare eller en hemförsäljare som kommit till ditt hem för att presentera produkter eller tjänster.
  • Du har gjort ett tjänsteavtal om t.ex. el, lån, advokattjänst, motion eller utbildning med ett företag.








Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag

  • Köp av vara mellan två privatpersoner, t.ex. försäljning av begagnade varor på nätet.
  • Tvister som gäller prissättningen av elöverföring.
  • Tvister som gäller utbildnings som ordnas av en offentlig läroinrättning eller någon annan offentlig aktör.
  • När tvisten har gått till rättslig indrivning.

I dessa fall får du hjälp av

  • övervakar den allmänna skäligheten i prissättningen av elöverföring.
  • hjälper också vid tvister som gäller advokattjänster och -tillstånd.
  • , om du vill ha en bindande dom i tvisten.

Läs om be­slut som kon­su­mentt­vis­tenämn­den har fat­tat om sam­ma ämne.

Vanliga frågor

Jag har tagit ett snabblån och betalar nu oskäligt höga räntor. Kan jag kräva jämkning av avgifterna?

Ja, det kan du, om räntan på snabblånet är mer än 20 procent om året och du har tagit lånet efter september 2019.

Regleringen av konsumentkrediter, dvs. också småkrediter såsom snabblån, ändrades år 2019 så att den årliga nominella räntan oberoende av kreditens belopp kan vara högst 20 procent. Den striktare regleringen påverkar inte lån som tagits före september 2019.

Läs mer om konsumentkrediter på Konkurrens- och konsumentverkets sidor.

Vad är en skälig uppsägningstid för ett avtal om gymmedlemskap?

Vad som är en skälig uppsägningstid bedöms från fall till fall. En uppsägningstid på mer än 30 dagar kan dock betraktas som oskäligt lång.

Läs mer om gymavtal på Konkurrens- och konsumentverkets sidor.

Jag beställde produkter av en telefonförsäljare, men vill annullera beställningen. Har jag rätt att avbeställa?

Vid distansförsäljning gäller i regel en ångerfrist på 14 dagar. Distansförsäljning är webbhandel, telefonförsäljning och postförsäljning, där köpet helt och hållet ingås per e-post, telefon eller med andra medel för distanskommunikation.

Ångerrätten gäller inte t.ex. måttbeställda produkter eller öppnade förpackningar för kosmetiska produkter. Orderbekräftelsen ska innehålla information om ångerrätten eller avsaknad av ångerrätt. Om det inte har getts någon information om ångerrätten, förlängs ångerfristen med 12 månader.

Läs mer om ångerrätten vid distansförsäljning på Konkurrens- och konsumentverkets sidor.

Publicerad 10.11.2020