Vi kan hjälpa i tvister av följande slag

  • Du är en privatperson och har beställt en renovering eller en entreprenad av en näringsidkare, t.ex. ett renoveringsföretag.
  • Den entreprenör du har valt har anlitat en underleverantör, som är skyldig till felet eller dröjsmålet.








Vi kan inte hjälpa i tvister av följande slag

  • Du har anställt en hantverkare i ett anställningsförhållande.
  • Du har beställt en renovering i ett företags namn.
  • Ett bostadsbolag har beställt en renovering eller en entreprenad av en näringsidkare, t.ex. ett renoveringsföretag.

I dessa fall får du hjälp av

  • Fastighetsförbundet Tjänsten är avgiftsfri för Fastighetsförbundets medlemmar
  • Tingsrätten, om det är fråga om en tvist mellan ett husbolag och en entreprenör.

Läs om be­slut som kon­su­mentt­vis­tenämn­den har fat­tat om sam­ma ämne.

Vanliga frågor

Köksrenoveringen misslyckades. Resultatet ser slarvigt ut. Jag reklamerade hos renoveringsföretaget och krävde ersättning. Företaget säger att det ska rätta till bristerna. Jag vill ändå inte att deras montör kommer och stökar till det mer utan jag vill att någon annan gör arbetet. Kan jag förbjuda den ursprungliga entreprenören att göra om arbetet?

Renoveringsföretaget har i regel rätt att avhjälpa felen och bristerna. Du kan byta ut uppdragstagaren endast om du har grundad anledning att misstänka att det ursprungliga renoveringsföretaget inte klarar av att rätta till felen. Enbart det att det har skett fel i arbetet är inte en grundad anledning att avböja åtgärderna. Se närmare anvisningar på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats. Öppnas i ett nytt fönster.

Golvreparationen drog ut på tiden och jag måste ta in på hotell. Visst betalar renoveringsföretaget min hotellräkning?

Du kan få en standardersättning som anges i entreprenadavtalet eller ersättning enligt de faktiska kostnaderna. Renoveringsföretaget kan ersätta skäliga hotellkostnader, men inte för den dyraste hotellsviten på orten.

Jag avtalade om en renovering muntligt med en bekant hantverkare, när han kom och bekantade sig med renoveringsobjektet. Renoveringsplanen var klar för båda. Renoveringen gick dock inte som vi hade kommit överens om. Kan jag få pengarna tillbaka?

Det är bäst att avtala skriftligt om en renovering. Om det uppstår en tvist kan man i så fall slå fast om renoveringen har gjorts enligt avtalet. I varje fall ska du betala en sådan ersättning som motsvarar arbetets värde till renoveraren. Läs på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats vad man helst ska avtala skriftligt om.

Under renoveringen kom det fram att det behövde göras mera än planerat. Jag avtalade med renoveringsföretaget om att de kan utföra tilläggsarbeten. Den slutliga fakturan var överraskande mycket större än jag tänkte mig. Måste jag betala hela fakturan?

Om ni har avtalat muntligt eller skriftligt om tilläggsarbetena, ska du betala det överenskomna priset för dem. Om ni inte har avtalat om priset, ska du betala en skälig ersättning. Om ni inte kan komma överens, kan konsumenttvistenämnden avgöra vad som är skäligt.

Publicerad 10.11.2020