Gör så här innan du kontaktar nämnden

Vi ber dig först läsa i anvisningarna för köparen om hur man ska gå till väga i en tvist, innan du kontaktar nämnden. Kontakta först säljaren och Konsumentrådgivningen, om du inte redan har gjort det.

Nämnden behandlar endast skriftliga klagomål som gjorts anhängiga. Det lönar sig alltså inte att skicka dokument om tvisten, om det egentliga klagomålet inte ännu har lämnats in.

Om din begäran om avgörande redan är behandlas i nämnden och du behöver råd, kan du kontakta den handläggare som angetts till dig. Det lönar sig inte att kontakta nämnden i fråga om handläggningsskedet förrän den uppskattade handläggningstiden har överskridits.

Använd i första hand konsumenttvistenämndens e-tjänst .

Adress:

Konsumenttvistenämnden
Besöksadress: Unionsgatan 16, 00130 HELSINGFORS
Postadress: PB 306, 00531 HELSINGFORS

E-post: kril(at)oikeus.fi

Telefon: 029 566 5200 (växel). Telefonservice 12.30-15.00

Samtalets pris är lokal- eller mobilsamtalsavgift enligt uppringarens avtal med sin operatör. 0} Priset för samtal från utlandet bestäms av den lokala operatören.

Fax: 029 566 5249

Öppettider

Öppet: må-fr kl. 8.00-15.00

Telefontid: må-fr kl. 12.30-15.00


Publicerad 18.1.2024