Tavoite

Kuluttajariitalautakunta edistää reilua yhteiskuntaa ja kaupankäyntiä. Arvojamme ovat oikeudenmukaisuus ja oikeuden helppo saatavuus.

Lautakunnan tavoitteena on ratkaista riitoja puolueettomasti ja asiantuntevasti niin, että sekä kuluttajien että myyjien oikeudet toteutuvat. Lautakunnassa on siksi mukana niin yritysten kuin kuluttajienkin edustajia.

Toiminta

Kuluttajariitalautakunta ratkaisee kuluttajien ja yritysten välisiä riitoja. Se ratkaisee myös asunnon ostamiseen ja vuokraamiseen liittyviä riitoja, joissa osapuolina voi olla kaksi yksityishenkilöä.

Lautakunnan käsittely on maksutonta. Toiminnan rahoitus tulee Suomen valtion budjetista. Riidan osapuolet vastaavat kuitenkin pääsääntöisesti itse kuluista, joita asian selvittämisestä aiheutuu. Tyypillisiä kuluja ovat puhelinsoitot, kirjeiden postitus ja asiakirjojen, kuten laskujen, kopiointi.

Lautakunnan päätökset ovat suosituksia, eikä niitä voi panna täytäntöön pakkotoimin. Päätöksiä kuitenkin noudatetaan hyvin. Vain yksi viidestä päätöksestä jää noudattamatta.

Organisaatio

Kuluttajariitalautakunta on oikeusministeriön hallinnonalalla toimiva, tuomioistuinten ulkopuolinen vaihtoehtoinen riidanratkaisuelin. Sen toiminta perustuu lakiin kuluttajariitalautakunnasta (8/2007)

Kuluttajariitalautakunnan toimintaa johtaa päätoiminen puheenjohtaja, oikeustieteen tohtori Pauli Ståhlberg.

Lautakunnan työntekijät ja juristiesittelijät valmistelevat ratkaisuesitykset. Asiat ratkaistaan jaostoissa, joiden jäsenet ovat sivutoimisia ja edustavat tasapuolisesti kuluttajia ja yrityksiä. Tärkeimmät riita-asiat käsitellään täysistunnoissa. Jaostoja on 14 ja täysistuntoja kolme. Oikeusministeriö nimittää niiden jäsenet viideksi vuodeksi kerrallaan.

Jaostot käsittelevät erilaisia riitojen aiheita:

  • asunnon vuokraus
  • asuntokauppa ja kiinteistönvälitys
  • autokauppa
  • auton huolto ja korjaus
  • huonekalut ja kodinkoneet
  • matkat
  • palvelut
  • rakentaminen
  • tekstiilit ja jalkineet
  • terveyspalvelut
  • vakuutukset

Tutustu tarkemmin jaostojen vastuualueisiin ja kokoonpanoon:  Kuluttajariitalautakunnan_kokoonpano_15.2.2023_lukien.pdf [pdf, 713.3 kt]

Tulosohjauksen, suunnittelun ja seurannan asiakirjat

Valtion tulosohjauksen tärkeimpiä suunnitelmia ovat tulossopimukset ja eduskunnan päättämä talousarvio. Tulostavoiteasiakirja on kuluttajariitalautakunnan ja oikeusministeriön välinen sopimus tavoitteista ja määrärahoista.

Kuluttajariitalautakunnan tulossopimus kaudella 2021-2024 [pdf, 2.8 MB]

Kuluttajariitalautakunnan tulostavoiteasiakirja kaudella 2019–2022 [pdf, 8.7 MB]

Kuluttajariitalautakunnan tulostavoiteasiakirja kaudella 2018–2021 [pdf, 11.0 MB]

Kuluttajariitalautakunnan tulostavoiteasiakirja kaudella 2017-2020 [pdf, 3.6 MB]

Kuluttajariitalautakunnan tulostavoiteasiakirja kaudella 2016–2019 [pdf, 1.2 MB]

Julkaistu 9.9.2020